Het is niemand ontgaan. Zowel het gas als het stroom zijn in de afgelopen periode flink in prijs gestegen. Op de beurs is de stijging van de gasprijs nu gekalmeerd, maar het is nog onduidelijk wat het in de toekomst zal doen. Voor de elektrische auto is de stijgende prijs van het stroom natuurlijk funest. Het is immers een genot om de auto bij te laden zonder dat dit een vermogen kost. Elektrischeauto.nl is dieper gedoken in deze materie.
Gasprijs heeft ook invloed op de EV
Je associeert gas niet direct met een elektrische auto, maar toch blijft gas een belangrijk onderdeel. De geleverde stroom komt immers veelal uit gascentrales. De stijgende kostprijs van het gas wordt direct doorberekend in de stroom. Hierdoor zul je nu als particulier direct de gevolgen ondervinden wanneer je thuis gaat laden.
Nederland is een groen land. Wij hebben door het land heen veel windmolens en zonneparken staan. Ondanks dat deze veel huishoudens kunnen voorzien van groene stroom is het helaas niet voldoende voor heel Nederland. Er moet daarnaast opgemerkt worden dat de groeiende vraag naar stroom het probleem in dat opzicht alleen maar groter maakt. We gaan nu, met de stijgende gas- en stroomprijzen, ook nog eens de wintermaanden in. Hierbij bieden de zonneparken niet voldoende stroom. De gascentrales blijven in deze dus nog een belangrijke sleutel om Nederland draaiende te kunnen houden.
Waarom deze plotselinge stijging?
De stijging van zowel het gas als het stroom is voor veel mensen niet te begrijpen. Toch stellen veel experts dat dit de nadelige naweeën van de coronacrisis zijn. Aan het begin van deze pandemie werd er plotseling minder gereden en fabrieken sloten tijdelijk hun deuren. De vraag was dus beduidend lager in de afgelopen anderhalf jaar. Nu de maatregelen weer zijn versoepelt in veel landen is de vraag naar fossiele brandstoffen explosief gestegen. Het aanbod hierin is helaas blijven steken.
De gasprijs stijgt daarnaast nog een stuk harder doordat verschillende industrieën hun werkzaamheden weer oppakken of herstarten. De vraag naar gas is dermate nijpend dat werelddelen, zoals Azië, op de gasmarkt aan het overbieden zijn om maar aan gas te komen. Naast deze factoren moeten gascentrales nog een stuk harder draaien doordat het relatief windstil is geweest in de afgelopen periode. Hierdoor kon er moeilijk groene stroom teruggeleverd worden.
Elektrische auto in opmars
Het is niet te ontkennen dat de elektrische auto in de afgelopen jaren een flinke opmars heeft gemaakt. Wanneer ik dagelijks op de weg zit zie ik menig elektrische auto aan mij voorbij komen. Ergens droom ik er dan van dat ik gewoon mijn auto in de laadpaal kan steken en lachend mijn reis kan vervolgen. De realiteit is tot nu toe anders en ben ik dus genoodzaakt om de veel duurdere benzine te gebruiken.
De situatie is in een korte tijd echter drastisch gewijzigd. Zelfs de bestuurder van de elektrische auto kan zijn wenkbrauwen aan de laadpaal fronzen wanneer het tegoed van zijn laadpas wordt afgetrokken. Het is echter de vraag wanneer dit ook daadwerkelijk door heel Nederland merkbaar zal zijn. Hierover zijn de meningen verdeeld.
Uit een recent onderzoek door een Amerikaans bureau is naar voren gekomen dat de elektrische auto nog steeds wel het meest interessant blijft. Wanneer de benzineprijs verder blijft stijgen overwegen steeds meer Amerikanen om over te stappen op elektrisch rijden. Wanneer wij dit vertalen naar Europa lijkt deze trend zich hier al te hebben ingezet. De verkopen van elektrische auto’s zet explosief door. In dat opzicht is de onderstaande grafiek een representatief voorbeeld voor Europa.
Stroomcontracten essentieel
De kans dat je zomaar meer gaat betalen voor het stroom zal voorlopig enkel thuis van toepassing zijn. Veel grote bedrijven, waaronder Shell en FastNed, sluiten doorgaans meerjarige contracten af voor het stroom. Hierdoor wordt een prijsstijging grotendeels voorkomen en kunnen de tarieven stabiel aangeboden worden.
Voor wie een variabel contract heeft afgesloten bij de energieleverancier zal dit verschil direct merken. Een kleine rondgang leert ons dat in de afgelopen maand de tarieven wel met 40% zijn gestegen ten opzichte van een maand eerder. Dit betekent simpelweg ook dat het laden van een elektrische auto aan huis plotseling 40% duurder is geworden. Het loont in dat geval om even naar de prijs per kilowattuur. Mocht deze boven de 36 cent, inclusief belastingen en btw zitten, dan is vaak een publieke laadpaal al net wat goedkoper.
Elders opladen
Er zijn door het land heen natuurlijk wel andere mogelijkheden om de elektrische auto uiteindelijk te voorzien van stroom. Wanneer je thuis kunt opladen tegen een gunstig tarief blijft dit altijd de goedkoopste optie. Wanneer je bij publieke laadpunten de auto aan het stroom prikt ben je gemiddeld 60% duurder uit. Ondanks dit verschil zijn de prijzen bij deze publieke laadpunten niet gestegen. Het loont zeker de moeite om te kijken welk laadpunt het goedkoopste is. Zo betaal je bij Shell nu € 0,35 per kilowattuur, maar bij FastNed € 0,59 per kilowattuur (afhankelijk van het abonnement). Via de verschillende apps kun je makkelijk een laadpunt zoeken en de keuze maken.
Het is natuurlijk ook mogelijk om de elektrische auto bij het werk op te laden. Mocht jouw werkgever een oplaadpunt hebben wordt dit vaak extern uitbesteed. Deze laadpaal is vaak afkomstig van kleinere partijen en mogelijk zijn de stroomcontracten wat minder gunstig ten opzichte van de eerder genoemde grote partijen. Controleer dus de kosten per kilowattuur alvorens je de elektrische auto op het werk gaat opladen.
Toekomstbeeld
Voor zover economen nu kunnen voorspellen zullen wij tot in het voorjaar van 2022 nog last hebben van deze hoge gasprijs. Hierbij moeten wij nog even in onze handen knijpen of het een zachte winter wordt. Wanneer dit niet het geval is zullen de prijzen ongetwijfeld verder stijgen. De pijlen zijn nu gericht op een gaslijn vanuit Rusland. Deze ligt al feitelijk klaar, maar een Duitse toezichthouder heeft nog geen akkoord gegeven op deze directe verbinding. Desondanks biedt deze gaslijn niet een directe oplossing, want eerst zullen onze voorraden weer verder aangevuld moeten worden.
Wij kunnen enkel nu maar als advies geven om op te letten waar je jouw elektrische auto gaat opladen. De prijzen kunnen nu juist enorm verschillen, al is het bij de publieke laadpunten nog geen probleem. Vooralsnog heb je als bestuurder van een elektrische auto geen directe hinder van de stijgende prijzen, mits je een variabel energiecontract hebt. Het is de aankomende periode dus even goed kijken waar je de elektrische auto in het laadpunt steekt. Dit kan zomaar veel voordeel opleveren ten opzichte van thuis.