Autofabrikant General Motors heeft een flinke reeks aan nieuwe modellen aangekondigt. Onder die reeks is ook een groot aantal volledig elektrische auto’s te vinden. Wel blijft General Motors ook brandstofauto’s produceren. De nieuwe modellen moeten allemaal voor 2023 uit de fabriek rollen. Het bedrijf heeft wat voordeel gehaald uit het aantrekken van de markt.
China en Amerika
Die voordelen werden vooral in China en de Verenigde Staten behaald. Het is dan ook niet vreemd dat de auto’s vooral op deze markten gericht zijn. Bij de aankondiging liet het bedrijf weten te geloven in een volledig elektrische toekomst. Wel is het van mening dat de tijd daar nog niet rijp voor is. Daarom zullen ook varianten van de modellen verschijnen die nog op brandstoffen rijden.
Wetgeving
Dat General Motors wel al een deel van de nieuwe modellen elektrisch maakt heeft te maken met de wetgeving die in China en Europa op handen is. In China, Frankrijk, Engeland en Schotland zijn al jaartallen genoemd met betrekking tot het weren van brandstofauto’s. Het gaat dan vaak om 2030 en 2040. Al wil China dit nog eerder voor elkaar krijgen. Om die reden wil de fabrikant uit Detroit nu alvast in ieder geval een aantal auto’s klaar hebben om op deze markten te presenteren. Wel zijn er nog een aantal zaken waar het bedrijf nog problemen op ondervindt.
Hoge kosten
De voornaamste drempel voor General Motors is de hoge kostprijs van de batterijen. Dit geldt overigens niet alleen voor de fabrikant uit Detroit. Het is bekend dat ook andere fabrikanten hier tegenaan lopen. Zo willen bijvoorbeeld Tesla en Mercedes steeds meer geld steken in het ontwikkelen van betere en goedkopere batterijen. Omdat voor trucks en SUV’s voor GM belangrijk zijn is het probleem voor deze fabrikant zelfs nog groter op dit moment. Dit moet eerst opgelost worden voor aan volledig elektrisch rijden kan worden gedacht.