De actieradius is en blijft een bepalende factor voor alles wat elektrisch rijdt. Veel plug-in hybrides hebben in elektrische modus een zodanig beperkte actieradius dat je er amper nuttig gebruik van kunt maken. Daarom zijn veel autofabrikanten bezig om daar verandering in te brengen. Zo ook BMW. De nieuwe 330e plug-in hybride die het Beyerse automerk introduceert heeft dan ook een 50% hogere actieradius dan zijn voorganger.
Eerste model met XtraBoost
De accu van de nieuwe BMW 330e, die vanaf zomer 2019 verkrijgbaar is, heeft een capaciteit van 12,0 kWh. De nieuwe BMW 330e kan daarmee tot 60 kilometer puur elektrisch rijden en heeft een tot 10% lagere CO2 uitstoot. De aandrijving van de nieuwe 330e wordt verzorgd door een 4-cilinder motor met een inhoud van 2 liter welke een vermogen van 184 pk produceert en wordt aangevuld met een 68 pk sterke elektromotor. Bovendien is dit de eerste BMW die is voorzien van de XtraBoost optie waarmee het totale systeemvermogen korttijdig met 41 pk kan worden verhoogd tot 252 pk.
Prestaties
De vernieuwde BMW 330e sprint van nul naar honderd in zes seconden en heeft een topsnelheid van 230 kilometer per uur. In puur elektrische modus bedraagt de topsnelheid 110 kilometer per uur, dat is toch zo’n 30 kilometer per uur sneller dan zijn voorganger. In de ‘normale’ elektrische modus bedraagt de topsnelheid 140 kilometer per uur.
Kofferbak kleiner
De elektromotor van de BMW 330e Limousine model 2019 is door BMW geïntegreerd in de 8-traps Steptronic versnellingsbak. De accu wordt onder de achterbank en kofferbak en boven de achteras geplaatst. Dat gaat helaas wel ten koste van de nodige bagageruimte. De kofferbak is 375 liter, zo’n 105 liter minder dan de versie met een normale aandrijving.