Hyundai introduceert tot ieders verrassing de nieuwe Inster, een compacte stads-EV die mikt op jonge, stedelijke bestuurders die elektrisch willen rijden zonder de hoofdprijs te betalen. De nieuwe Hyundai Inster belooft een frisse wind door het A-segment te laten waaien met zijn goed gelukte combinatie van een speels design, verrassend ruim interieur en een veelbelovend rijbereik.
Compact maar redelijk krachtig
Hoewel Hyundai nog niet alle details heeft vrijgegeven, weten we alvast dat de Inster wordt aangedreven door een elektromotor die 40 kW (54 pk) levert. Dit vermogen lijkt misschien bescheiden, maar voor een stadsauto is het ruim voldoende om vlot met het verkeer mee te komen. Een elektromotor heeft immers een relatief groot koppel, dat al vanaf stilstand beschikbaar is.
De actieradius is een van de meest indrukwekkende aspecten van de Inster. Volgens Hyundai kan de auto tot wel 355 kilometer afleggen op een volle accu (WLTP-cyclus). Dit is een uitstekende waarde voor een stadsauto en biedt voldoende flexibiliteit voor dagelijks gebruik en zelfs uitstapjes buiten de stad. Het is alleen niet duidelijk of het om de gecombineerde WLTP-norm gaat, of de zogenaamde WLTP-City. In het laatste geval zal de actieradius buiten de stad toch beduidend minder zijn.
De specificaties van de accu zijn ook nog niet bekendgemaakt, maar gezien de actieradius kunnen we een accucapaciteit van rond de 30 kWh verwachten. Dit zou de Inster in lijn brengen met andere elektrische stadsauto’s zoals de Dacia Spring. Ook betreft het opladen heeft Hyundai nog geen details onthuld over de laadsnelheid of de beschikbare laadopties. We verwachten dat de Inster in ieder geval zal worden uitgerust met een AC-laadmogelijkheid. Dat kan mogelijk 1-fase laden zijn, wat bij een accu van deze beperkte omvang geen bezwaar hoeft te zijn. Het DC-laden zou wel eens optioneel kunnen zijn.
Voor de stad
De Inster is ontworpen voor het stadsleven, en dat is te merken aan zijn compacte afmetingen en wendbaarheid. Met een lengte van ongeveer 3,60 meter is de Inster gemakkelijk te parkeren en te manoeuvreren in krappe straatjes. Het lage zwaartepunt van de accu zorgt voor een stabiele wegligging, terwijl de elektromotor direct koppel levert voor een vlotte acceleratie vanuit stilstand.
Hoewel de Inster niet bedoeld is voor sportief rijden, mogen we verwachten dat hij een plezierige en comfortabele rijervaring zal bieden in de stad. Het stille karakter van de elektromotor en de afwezigheid van uitlaatgassen dragen bij aan een ontspannen rijervaring, terwijl het compacte formaat en de grote ramen zorgen voor goed zicht rondom.
Betaalbaar en elektrisch
Hyundai heeft nog geen officiële prijzen bekendgemaakt, maar heeft wel aangegeven dat de Inster een betaalbaar alternatief zal zijn voor andere elektrische stadsauto’s. Dit suggereert een prijs die concurrerend is met de Dacia Spring, die momenteel de goedkoopste elektrische auto op de Nederlandse markt is. We zouden dus aan ongeveer 20.000 euro kunnen denken. De Inster, die eind deze maand officieel zal worden onthuld, zal naar verwachting later dit jaar beschikbaar zijn voor pre-order. De leveringen zouden wel eens begin 2025 kunnen starten. Daarmee loopt Hyundai ongeveer gelijk op met de eerste leveringen van de Citroën ë-C3 en Renault 5 E-Tech Electric. Die twee elektrisch hatchbacks zijn overigens iets groter en bevinden zich daarom in het B-segment
Impact op de EV-markt
Met de Inster zet Hyundai een gedurfde stap in het A-segment van elektrische auto’s. Met de combinatie van een aantrekkelijk design, praktische functionaliteit en een groot rijbereik zou hij wel eens een nieuwe standaard kunnen zetten in deze klasse. Interessant is vooral de betaalbare prijsstelling, die elektrisch rijden voor een breder publiek toegankelijk maakt.
Op dit moment hoeft de Inster de concurrentie alleen maar aan te gaan met de Dacia Spring. Dat is tot nu toe het enige echte elektrische alternatief in het A-segment. Het is echter nog te vroeg om te zeggen of de Inster de Spring van de troon zal stoten. Bovendien zullen er nog meer kapers op de kust komen, zoals de elektrische Renault Twingo.
De officiële onthulling op 27 juni zal meer duidelijkheid geven over de specificaties, prijzen en beschikbaarheid van de Inster, en dan kunnen we pas echt beoordelen of Hyundai een nieuw succesnummer in de portfolio heeft.