Hyundai heeft het doek getrokken van hun nieuwe Ioniq 6. Het model is een volledig elektrische sedan al doet het ontwerp dit niet vermoeden. Dit komt mede door het opvallende design aan de achterzijde. Het is duidelijk dat de fabrikant er alles aan heeft gedaan om de 2020 concept-car zoveel mogelijk in zijn waarde te laten.
Weinig details
De Ioniq 6 is nu onthuld in zijn officiële design. Tot nu moeten wij het hier even mee doen, want de technische specificaties zijn dor Hyundai nog niet gedeeld. Later in juli volgt de wereldwijde marktintroductie. Dan zullen de technische details wel kenbaar gemaakt worden.
Het is wel duidelijk dat de nieuwe Ioniq 6 de architectuur deelt met de bestaande Ioniq 5. Dit betekent dus dezelfde 800-volt E-GMP EV-architectuur, dus we mogen vergelijkbare aandrijflijn- en batterijspecificaties verwachten. Vanwege de gestroomlijnde vormgeving zal de actieradius mogelijk wel hoger uitvallen, maar halverwege juli krijgen wij hier pas de werkelijke bevestiging van.
Ioniq 6 is groter dan verwacht
De Ioniq 6 is vanaf de grond af opnieuw ontworpen. In de basis worden uiteraard wel onderdelen geleend. Zo wordt de elektrische aandrijving al geleend, maar ook het onderstel wordt door Hyundai geleend.
De Ioniq 6 zou oorspronkelijk de wielbasis delen met de Kia EV6, maar de ontwerpers stonden erop hem langer te maken om de proporties te verbeteren. Daarom heeft de elektrische sedan een wielbasis van 295 centimeter, waarmee het verschil tussen de EV6 en de Ioniq 5 wordt gedeeld.
De toename van de wielbasis komt ook de achterpassagiers ten goede die meer ruimte krijgen, waarbij Hyundai beweert dat de Ioniq 6 bijna limousine-niveaus van knie- en beenruimte biedt. Wat de laadruimte betreft, is er geen foto van de kofferbak, maar de uitsparing in de C-stijl suggereert dat alleen de kofferklep opengaat en de achterruit vast zit.
Efficient design
Kijkend naar de buitenkant van de Ioniq 6, is het duidelijk dat ontwerpers van plan waren om het zo aerodynamisch mogelijk te maken. De geclaimde luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21 – gelijk aan een Tesla Model 3 – is daar het bewijs van. De verlaagde neus, de aflopende daklijn en de strakke vlakken dragen allemaal bij aan dit resultaat. Hyundai beschouwde Streamliner eigenlijk als een naam voor het voertuig, wat veel zegt over hoe het bedrijf de Ioniq 6 ziet.
Details zoals de uitklapbare deurgrepen, kleine achteruitkijkcamera’s aan de zijkant en walvisstaartspoiler aan de achterkant dragen ook bij aan het doorlaten van de luchtstroom met minimale weerstand.
Interieur
Hoewel het exterieur lijkt op de Prophecy, heeft het interieur bijna niets gemeen met het futuristische interieur van de volledig autonome studie. Het lijkt veel meer op de Ioniq 5, met een vergelijkbare dashboardlay-out met twee 12,0-inch displays erop. We zien daarnaast een vertrouwd ogend stuur (met interactieve vierpuntspixels erop in plaats van het Hyundai-logo) en variabele omgevingslicht. In tegenstelling tot de Ioniq 5 is er een ‘brugtype’ middenconsole toegevoegd, die handige en royale opbergruimte in de Ioniq 6 biedt.
Over het algemeen straalt het interieur kwaliteit en een premium gevoel uit, althans te oordelen naar de foto’s. Het is overigens goed mogelijk dat goedkopere versies een kaler interieur zullen krijgen. Hier zullen wij ook pas halverwege juli meer informatie over krijgen.
Beschikbaarheid
Vermoedelijk zal de Ioniq 6 ergens halverwege 2023 daadwerkelijk besteld kunnen worden. Natuurlijk zal er in de aanloop nog een speciale pre-order actie lopen. De eerste exemplaren zullen waarschijnlijk pas in 2024 op de weg te zien zijn. Over de daadwerkelijke planning en prijzen kunnen wij helaas nog niets zeggen.