Vandaag heeft Mercedes-Benz officieel het doek getrokken van de EQA. De volledig elektrische cross-over zal in eerste instantie enkel als EQA 250 beschikbaar komen. In een later stadium zullen er wel meerdere varianten in de prijslijst opgenomen worden. De instapper wisselt van eigenaar voor nog net geen vijftig mille. Met deze prijsstelling is de EV plotseling wel heel interessant geworden.
Verschillen met de GLA
De EQA heeft de nodige overeenkomsten met de huidige GLA, maar wanneer we beide modellen naast elkaar zetten zijn er toch wel enkele verschillen op te merken. De nieuwe EQA begint aan de voorzijde met een mix van verschillende Mercedes-modellen. Zo lijken de koplampen regelrecht van de bestaande A-Klasse te komen. De grille vertoont daarnaast behoorlijk wat gelijkenissen met de EQC. Een doorlopende ledbalk verbind de verschillende lichtunits met elkaar aan zowel de voor- als achterzijde.
Om de verschillen verder duidelijk te maken is de EQA voorzien van enkele blauwe accenten. Deze kleur wordt wel vaker gebruikt door fabrikant om aan te geven dat het om een elektrisch aangedreven model gaat. De bumper aan de achterzijde heeft daarnaast een wat agressieve styling meegekregen door de komst van een diffuser. Standaard staat de EQA op 18-inch wielen, de opvallende roségouden 20-inch exemplaren zijn optioneel in de prijslijst terug te vinden.
Wanneer je in de EQA stapt zie je wel direct weer overeenkomsten met de bestaande GLA. De schermen voor de MBUX-interface en het ontwerp van het dashboard zijn ongewijzigd gebleven. Wie kiest voor de roségouden velgen kan wellicht ook de interieurkleur Electric Art overwegen. Het roségoud wordt dan ook in het interieur doorgezet in de ventilatieroosters, de stoelen en de sleutel.
EQA 250 als basis
De nieuwe EQA 250 zal direct ook het startschot geven voor de prijslijst. Dit betekent dat dit dus direct ook het instapmodel is. Andere varianten zullen dus ten alle tijden duurder zijn, maar deze zijn automatisch dan ook wat rijker bedeeld. Wij moeten overigens wel opmerken dat de EQA zeker niet kaal is uitgerust. Zo wordt de EV geleverd met een 66,5 kWh accupakket. Dit accupakket moet uiteindelijk de 190 pk sterke elektromotor op de vooras aandrijven. De Duitsers hebben aangegeven dat er cross-over in de pijplijn zit met een 272 pk sterke elektromotor. Het is onduidelijk of er daarnaast nog een AMG-versie beschikbaar zal komen.
Met de EQA hoef je ook geen vrees te hebben dat je van laadpaal naar laadpaal moet rijden. De actieradius komt uit op iets meer dan 420 kilometer. Dat is meer dan prima te noemen voor een auto in dit segment. Om de cijfers nog wat verder op te rekken kunnen wij later nog een versie verwachten met een actieradius van 500 kilometer. De laadtijd bij een wallbox of openbaar laadstation (AC-laden) bedraagt 5 uur en 45 minuten. Bij een snellaadstation (DC-laden) is de batterij al in een halfuur vol.
De nieuwe EQA lijkt eerder als pure noodzaak te zijn geboren dan een ver doorontwikkelde EV. Zo deelt deze cross-over nog hetzelfde platform als waarop de GLA staat. Deze laatste cross-over is gebouwd op het MFA2-platform. In de basis is dit platform net goed genoeg voor de ombouw naar een EV. Het is wel duidelijk dat de opvolger van de EQA tegen die tijd op een speciaal ontwikkeld onderstel zal worden gebouwd.
Mooi alternatief
De nieuwe EQA is zeker een mooi alternatief voor wie al interesse heeft getoond in de GLA. Dit laatst genoemde model staat momenteel in de prijslijst voor nog net geen € 47.000,=. Met een prijs van € 49.995,= is de EQA in dat opzicht een koopje te noemen. Zo wordt de EV standaard geleverd met Electric Intelligence, een warmtepomp, led-koplampen, comfortstoelen, een elektrische achterklep, een achteruitrijcamera en een actieve spoor- en remassistent. Het is duidelijk dat deze EV is gemaakt en geprijsd om de massa te kunnen bereiken.
Indien de GLA juist in beeld is gekomen om een caravan te trekken is er wellicht wat minder goed nieuws bij zijn elektrisch aangedreven evenbeeld. De EQA heeft momenteel een maximaal trekgewicht van 750 kilo. Wij zeggen momenteel, want de vierwielaangedreven versie heeft volgens Mercedes-Benz een nog onbekend hoger maximaal toegestaan trekgewicht. In het voor jaar mogen wij in ieder geval voor het eerst kennismaken met de EQA bij de Nederlandse dealers. Wanneer de andere versies beschikbaar zijn is nog onbekend.