Vandaag heeft Mercedes dan eindelijk het doek getrokken van hun EQS. Het is de volledig elektrische versie van de bestaande S-Klasse. Deze laatste serie kennen wij natuurlijk sinds jaar en dag al als een zeer luxueuze personenauto. Met de EQS hebben de Duitsers een nieuw tijdperk ingeluid van elektrisch rijden in stijl. Al te lang hoeven wij er gelukkig niet op te wachten, want de leveringen zullen deze zomer al van start gaan.
EVA-platform
De EQS is vanaf de grond af compleet opnieuw ontwikkeld. De basis van de luxe blijft gehandhaafd, maar hier is dan ook alles mee gezegd. De luxe sedan heeft de primeur om als eerste gebruik te mogen maken van het nieuwe EVA-platform. Op dit nieuwe platform zal in een later stadium ook nog de EQE gelanceerd worden. Daarnaast kunnen wij op termijn ook nog de SUV’s van zowel de EQE als de EQS verwachten.
Het EVA-platform is modulair opgebouwd en geschikt voor vrijwel elk type binnen het leveringsgamma van Mercedes. Het biedt in ieder geval ruimte voor verschillende configuraties en aandrijflijnen. Bij de EQS zullen er in ieder geval enkele versies beschikbaar komen. In het beginstadium mogen wij kennis maken met de achterwielaangedreven 450+ en de vierwielaangedreven 580 4Matic. Later dit jaar worden nog de 350 en de 450 4Matic toegevoegd in de prijslijst.
Aandrijving
Zoals gezegd zal de EQS 450+ voorlopig het instapmodel zijn. Op de achteras zien wij een enkele elektromotor terug met een vermogen van 333 pk. Hierdoor sprint het model in 6,2 seconde naar 100 km/h en ligt de topsnelheid op 210 km/h.
De EQS 580 4Matic is voorlopig de krachtigste versie die beschikbaar zal komen. Deze heeft op elke aandrijfas een elektromotor zitten. Hierdoor komt het systeemvermogen uit op 524 pk. Het mag dan ook voor zich spreken dat de sprint naar 100 km/h al in 4,3 seconde is voltooid. De topsnelheid lijkt begrensd te zijn, want ook bij dit model loopt de naald niet verder dan 210 km/h. Van dit bewuste model is het bekend dat AMG nog zijn magie zal laten werken. Voor wat er nu bekend is loopt het systeemvermogen hierdoor op naar maar liefst 763 pk.
Actieradius EQS
Een belangrijk speerpunt bij de EQS is zijn actieradius. Vanaf het eerste moment bij de ontwikkeling gaf Mercedes aan dat enkel het beste goed genoeg is voor deze luxe EV. Alle modellen zullen beschikbaar komen met een 107,8 kWh accupakket. Er gaan inmiddels berichten rond dat de Duitsers ook een kleiner accupakket van 90 kWh in de planning hebben. Dit gerucht laten wij nu even buiten beschouwing.
Bij de 450+ is het volgens Mercedes mogelijk om een actieradius te behalen van 770 kilometer. Dit is niet heel gek, want het is de lichtste van de twee modellen met zijn 2.480 kilo! Hierbij wordt wel terecht de opmerking gemaakt dat het wel sterk afhangt van de gekozen wielen en opties. Deze zaken kunnen de actieradius nog wel behoorlijk beïnvloeden. De actieradius van de 580 4Matic (2.585 kilo) is nog niet kenbaar gemaakt.
De hoge actieradius wordt daarnaast behaald dankzij extra andere factoren. Zo heeft de EQS de laagste Cw-waarde in een serieproductieauto ooit. Dit bekende dat de statige sedan de laagste luchtweerstand heeft tot nu toe gemeten. Het nieuwe record werd uiteraard door Mercedes met trots gedeeld.
Standaard kan de EQS opgeladen worden met een snelheid van 11 kW. Optioneel kan er gekozen worden voor de 22 kW lader. Respectievelijk neemt het 10 of 5 uur in beslag om de accu weer volledig op te laden. Snelladen behoort gelukkig ook tot de mogelijkheden. Dit gaat met een snelheid van 200 kW en hierdoor heb je in kwartier tijd weer een actieradius van maximaal 300 kilometer.
Regenereren
Tijdens het rijden kan de EQS zichzelf ook nog wat opladen. Bij de presentatie van de EV werd hier dan lange tijd bij stilgestaan. Wanneer je hier gebruik van maakt kan de luxe sedan tijdens het remproces tot wel 290 kW regenererend vermogen elektriciteit terugwinnen. Deze functie lijkt vooral nuttig wanneer je adaptieve cruise-control ingeschakeld hebt. Het is wederom een staaltje techniek waar de Duitsers de lat een stuk hoger hebben gelegd voor de concurrentie.
Ontwerp
Al even spraken wij kort over de lage luchtweerstand van deze nieuwe EQS. Ondanks deze nieuwe prestatie mogen wij wel stellen dat wij desondanks er wel direct een ‘S-Klasse’ in terugzien. De lage luchtweerstand komt mede doordat er in het ontwerp meer vloeiende lijnen zijn gebruikt. Kleine details in het exterieur maken de luchtweerstand een stuk lager. Zo zijn de deurgrepen in de deur verzonken tijdens de rit. Wanneer je echter buiten de auto bent, en je op de auto afloopt met de sleutel, zullen de deurgrepen automatisch al naar buiten springen.
Aan de voorzijde zien wij een gesloten grille die soepel overloopt in de zijkant van de sedan. Datzelfde geldt eigenlijk voor de voorruit die met dezelfde golving in het dak verdwijnt. De ‘motorkap’ loopt wel opvallend schuin richting de voorruit en hier moet je misschien als ‘S-fan’ even aan wennen. De vloeiende lijn zien wij verder in zijn geheel terugkomen in de daklijn. Deze loopt namelijk in dezelfde beweging weer langzaam naar beneden om te eindigen in een betrekkelijk korte kont. Het totale ontwerp zorgt er toch voor dat wij er een statige auto in terugzien. Dit komt mogelijk ook door zijn lengte van 5,22 meter.
Slimme auto
Naast de hoogwaardige afwerking zijn er talrijke sensoren in de auto aanwezig. Welgeteld kent de nieuwe EQS 350 sensoren die elk zijn eigen functie heeft. Het kan te maken hebben met rijeigenschappen, het instellen van het onderstel en ‘standaard’ sensoren zoals licht en regen. Volgens Mercedes heeft men met dit model echt uitgepakt en is de slimme auto naar een nieuw niveau getild. We moeten er wel even bij vermelden dat niet elke sensor direct toegankelijk is, maar hierover later meer.
De sensoren zorgen er voor dat er constant informatie wordt verzameld over de auto, wat er om de auto heen gebeurd en kan het daarnaast de bestuurder goed in de gaten houden. Hierbij is kunstmatige intelligentie een belangrijk onderdeel van het geheel. De auto kan dus leren van de bestuurder en zijn omgeving. Door middel van een persoonlijk account kunnen bepaalde instellingen al vooraf bepaald worden door de bestuurder. Hierbij moet je onder meer denken aan de zitpositie en de gewenste temperatuur in de auto.
Standaard zal de EQS geleverd worden met een centraal geplaatst 12,8 inch touchscreen. Achter het stuurwiel is nog een 12,3 inch instrumentarium geplaatst. Tegen een forse meerprijs kan ook gekozen worden voor de Hyperscreen. Over dit laatste scherm hebben wij al eens uitgebreid geschreven en dat kun je hier eens op je gemak nalezen.
Autonoom rijden behoort ook tot de mogelijkheden al lijkt deze functie vooralsnog niet in Nederland beschikbaar te zijn. Mercedes geeft aan dat men nog volop werkt aan een verhoogd niveau van autonoom rijden. Wanneer deze beschikbaar is kan deze EQS wellicht ook op onze Nederlandse wegen autonoom rondrijden.
Software-updates
De EQS wordt Mercedes’ eerste EV waarbij er software-updates over-the-air beschikbaar worden gesteld. Hierbij gaat men echter wel weer een stuk verder. Zo kan de bestuurder ook extra functionaliteiten bijkopen. Zo kun je bijvoorbeeld de stuurhoek van de achteras vergroten van 4,5 graden naar 10 graden. Dit verhoogt het rijcomfort, maar dit komt wel met een meerprijs. Er zullen in het begin ook enkele functies tegen gereduceerd tarief beschikbaar worden gesteld. Eigenaren kunnen dan de functie testen voor een korte periode. Hoe dit alles nog in het vat gegoten wordt is nog onduidelijk, maar de plannen zijn er in ieder geval wel.
Prijs en beschikbaarheid
Op het moment van schrijven heeft Mercedes nog geen prijzen kenbaar gemaakt van deze nieuwe EQS. In aanloop naar de marktintroductie zullen deze kenbaar gemaakt worden. Deze introductie wordt in de zomer verwacht. Het prijskaartje van deze luxe EV zal behoorlijk pittig zijn, maar dat geldt eigenlijk ook al voor zijn benzinebroer. Het model spreekt dan ook voornamelijk een nichemarkt aan waar Mercedes mogelijk een schot in de roos heeft gemaakt. Gezien de markt waarin dit model opereert is de optielijst vaak niet relevant. Deze kopers kunnen zich vaak wel wat meer veroorloven.