MG heeft vandaag hun nieuwste SUV onthuld, de Marvel R Electric. Voor Nederlandse begrippen spreken wij over een compleet nieuwe SUV. Het moederbedrijf van MG heeft echter sinds enkele jaren dit model al in productie staan. Geheel onbekend zijn de Chinezen er dus niet mee. Een groot voordeel van deze latere Europese introductie is dat alle kinderziektes er nu wel uit zijn.
Opvolger Marvel X
Om de zaken nog even wat door elkaar te schudden is deze nieuwe Marvel R Electric de opvolger van de Marvel X. Dit laatstgenoemde model is nooit in Europa beschikbaar geweest. In China werd de voorganger tevens verkocht onder de merknaam Roewe. Zijn opvolger zal gelukkig wel de Nederlandse bodem raken, al wordt de Marvel R Electric onder MG verkocht.
In veel opzichten is het nieuwe model wel sterk verbeterd, maar er zijn zeker ook nog contouren op te merken van de voorganger. Vooral het front trekt natuurlijk de nodige aandacht en deze heeft nogmaals een scherpere make-over gekregen.
MG groeit
Op dit moment kennen wij de ZS EV in Nederland. Het is een leuke SUV die zeker goede zaken doet in ons land. De vraag naar SUV’s in ons land is bij de Chinezen niet onopgemerkt gebleven. Het is daarom niet gek dat juist de Marvel R Electric al spoedig zijn intrede zal maken. Wanneer wij beide modellen direct naast elkaar zetten is direct te zien dat de nieuwkomer een stukje groter is. Zo is de nieuwe Marvel 4,67 meter lang, 1,92 meter breed en 1,62 meter hoog. Binnen de genoemde maatvoering biedt de Marvel R plaats aan vijf personen, die 357 liter aan bagage mee kunnen nemen.
Waar de ZS EV juist meer gericht is op de markt van de kleine SUV’s, wordt er met de Marvel R Electric duidelijk gericht geschoten op de EV-markt van grotere SUV’s. De komst van deze MG kan een serieuze bedreiging vormen voor onder andere de Skoda Enyaq of Volkswagen ID4.
Enkel met een grotere EV zul je niet ver komen. De nieuwe Marvel R Electric is aan zowel de buiten- als binnenzijde een stuk luxer en verfijnder afgewerkt in vergelijking met de kleine broer. Enkel met deze hoogwaardige afwerking kan MG zich daadwerkelijk meten met de grotere jongens.
Aandrijving
De Marvel R zal in verschillende versies beschikbaar komen. Wanneer je de portemonnee volledig opentrekt krijg je uiteraard ook de duurste versie geleverd. Je krijgt dan wel een EV-SUV met drie elektromotoren. Die leveren samen 288 pk en die krachten gaan via alle vier de wielen naar het asfalt. De topsnelheid bedraagt 200 km/h en volgens MG kun je er maximaal 750 kilo mee trekken. Volgens de Chinezen is een actieradius van ongeveer 400 kilometer mogelijk op een enkele acculading.
Buiten deze topversie zal er ook nog een achterwielaangedreven versie beschikbaar komen. Deze versie beschikt over ‘slechts’ twee elektromotoren. Details van deze versie heeft de fabrikant helaas nog niet gedeeld. Het is dus ook goed mogelijk dat deze versie in een later stadium pas beschikbaar komt. Het accupakket zal bij deze versie niet wijzigen en hierdoor zal de actieradius ook een stuk hoger liggen.
In alle gevallen kan de Marvel R opgeladen worden dankzij een 11 kW driefasenlader of een snellader. Wanneer je van het laatste gebruik maakt kan de EV in een half uur voor 80% zijn opgeladen.
Interieur Marvel R Electric
Zoals gezegd weet de Marvel R zich van binnen ook flink te onderscheiden. Hier moeten wij eerlijk bekennen dat de huidige ZS EV misschien wel wat truttig overkomt. In het middenconsole is direct een 19,4 inch groot scherm zichtbaar met daarop MG’s nieuwste infotainmentsysteem. Zaken zoals Android Auto en Apple CarPlay behoren natuurlijk tot de standaard uitrusting. Rondom dit scherm zijn vrijwel geen andere knoppen meer te vinden. De auto laat zich dus verder echt bedienen via het touchscreen. De grote knop onder het scherm is de knop om de automatische versnellingsbak te bedienen!
Uiteraard zijn er toch nog wat knoppen voor verschillende zaken noodzakelijk. Deze knoppen zijn keurig in het stuur weggewerkt. Achter het stuur is nog een 9-inch digitaal instrumentarium zichtbaar. Hier wordt alle relevante informatie over de rit weergegeven.
De Marvel R Electric is standaard rijk uitgerust met verschillende veiligheidssystemen. Het zijn wel weer systemen die wij inmiddels ook kennen van de ZS EV. Zo wordt de nieuwe grote SUV wederom standaard geleverd met Lane Assist, adaptieve cruisecontrol, Active Emergency Braking en Traffic Jam Assist.
Beschikbaarheid
Wij hoeven gelukkig niet lang te wachten op de komst van de Marvel R Electric. Het model zal in juli van dit jaar in Nederland arriveren. De adviesprijzen zullen vlak hiervoor nog kenbaar gemaakt worden door de fabrikant. Gezien onze ervaring met het huidige model kan dit wederom een erg leuke prijspakker worden. Als je dus in de markt bent voor een grote EV-SUV is het wellicht de moeite waard om even te wachten. Deze Marvel R Electric kan ons wel eens erg positief verrassen.