Renault zal op de Autosalon van München een submerk lanceren. Het merk Mobilize zal dan direct de Limo aan het grote publiek tonen. Alhoewel de particulier deze auto niet kan aanschaffen is het juist erg interessant voor bedrijven die in de personenvervoer zitten. Specifiek op deze branche is deze Mobilize Limo ontworpen en opgebouwd. Dit kom je in een aantal zaken goed tegen.
Enkel voor professioneel personenvervoer
Om maar direct met de deur in huis te vallen is de Mobilize Limo een middelgrote sedan die speciaal is bedoeld voor taxi’s, privéverhuur en wagenparkgebruik. De Limo is alleen beschikbaar via een abonnementsservice, wat betekent dat u er geen daadwerkelijk kunt kopen. Enkel bedrijven in de professionele personenvervoer kunnen zich aanmelden in voor dit speciale project.
Het is niet gek dat juist Renault in deze markt wil springen. Op dit moment gaat er in Europa jaarlijks 28 miljard om in deze bedrijfstak. De verwachting is dat dit enkel maar zal groeien. In 2030 verwacht men al op een omzet te zitten van 50 miljard in deze bedrijfstak. De elektrische auto begint een grotere rol te spelen binnen deze groeiende bedrijfstak en Renault wil maar al te graag een graantje hiervan meepikken.
Gezien het professionele karakter van de Limo, is het geen verrassing dat het een grote kofferruimte heeft met een laadvermogen van 411 liter. Passagiers kunnen gebruikmaken van twee USB-poorten op de achterbank, evenals een verwijderbare middenarmsteun met twee bekerhouders. Mobilize stelt dat de Limo comfortabel plaats biedt aan drie volwassenen op de achterbank, met elk 288 mm knieruimte. Dit is meer dan wat we normaal gewend zijn. Het zijn juist ook de achterdeuren die net wat verder open gaan dan wat wij nu gewend zijn. Dit enkel om de instap eenvoudiger te maken.
Actieradius
De volledig elektrische Limo wordt gevoed door een 60 kWh accupakket. Deze drijft een 150 pk sterke elektromotor aan. Volgens de fabrikant moet er op een enkele lading een actieradius behaalt kunnen worden van iets meer dan 400 kilometer. Nu lijkt dit wat weinig, maar uit onderzoek blijkt dat een gemiddelde taxichauffeur ongeveer 250 kilometer per dag rijdt. In de praktijk blijft er dus nog genoeg over in het accupakket. Zoals je mag verwachten zal de Limo ook snelladen ondersteunen, mocht dit tussentijds toch nodig zijn.
Mobilize Limo rijk uitgerust
Met Renault aan het hoofd van dit submerk kun je wel raden dat de Limo rijk is uitgerust. Standaard wordt deze EV uitgerust met adaptieve cruisecontrol, dodehoekdetectie, rijstrookwisselhulp, waarschuwing voor voetgangersbotsingen en waarschuwing voor kruisend verkeer.
De chauffeur mag zijn meters aflezen van een 10.25 inch instrumentenpaneel, terwijl er daarnaast nog een 12,3 inch infotainmentscherm aanwezig is. Er zal voor de chauffeur ook een handige applicatie beschikbaar komen. Zo kan de auto onder meerdere chauffeurs gedeeld worden. Binnen de applicatie is hiervoor een makkelijk gebruiks- en betaalsysteem opgetuigd.
Testfase
De Mobilize Limo zal vlak na zijn onthulling op 8 september in een testfase gaan. Er zullen dan 40 voertuigen in verschillende Europese steden worden ingezet om te kijken of alles naar behoren werkt. Mocht deze pilot een succes zijn zal de expansie verder doorgezet worden. Deze expansie zal dan in 2022 al verder doorgezet worden. Hiermee is de testfase relatief kort te noemen.
Geheel onverwacht komt deze verkorte testfase niet. Het model is in China al geruime tijd leverbaar en technisch gezien hoeft er dus niet meer gesleuteld te worden. Overigens is weinig te merken van invloeden van Renault. De auto lijkt vanaf de grond te zijn ontworpen in China al geeft Renault hier zelf geen duidelijk antwoord op.