De Opel Astra gaat dit jaar zijn 32e levensjaar in. Tot nu toe was het model enkel met een verbrandingsmotor leverbaar, maar hier is nu verandering in gekomen. De Astra is nu ook beschikbaar met een accupakket. Zowel de hatchback als de Tourer zijn nu omgetoverd tot volledig elektrische modellen. Het is een belangrijke mijlpaal voor zowel het model zelf als voor Opel.
Eerste Duitse stationwagon?
De hoge heren uit Rüsselsheim zeggen dat de Astra Sports Tourer Electric de eerste emissievrije wagen van een Duits merk is. Je kunt dit wellicht weer ontkrachten, omdat Porsche al geruime tijd de Taycan Cross/Sport Turismo-modellen in het gamma heeft zitten. Dit zijn modellen die ook over een langer dak beschikken. In Duitsland is het in ieder geval voer voor discussie.
Desalniettemin moeten wij wel stellen dat deze Astra Sports Tourer de eerste betaalbare stationwagon vanuit Duitsland is die volledig elektrisch is. We moeten benadrukken dat dit vanuit Duitsland de eerste station is, want vanuit Engeland hebben wij al eerder de MG5 mogen verwelkomen. Het moet nagegeven worden dat de nieuwe Astra er wel wat verfijnder en moderner uit ziet, maar dat blijft uiteraard een persoonlijke smaak. Persoonlijk denken wij dat de Astra eerder de hete adem in de nek voelt van de Fransozen, namelijk de E-308 die ook volgend jaar met een stationwagon op de markt komt.
Technische details
Net als de Peugeot E-308 is de stille Astra een model met alleen voorwielaandrijving en een enkele elektromotor. Hij levert een identieke 156 pk, maar het koppel is verrassend genoeg met 10 Newtonmeter gestegen tot 270 Nm. De verschillen in het voordeel van Opel blijven bestaan, aangezien de elektrische Astra 416 kilometer kan afleggen met een volledige acculading, terwijl de E-308 wordt geschat op 400 km. De topsnelheid ligt bij de Astra verrassend hoog op 170 km/h.
De twee modellen delen hetzelfde accupakket van 54 kWh met een bruikbare capaciteit van 51 kWh. Het duurt ongeveer een half uur om de batterij tot 80 procent op te laden bij het opladen vanaf een gelijkstroomstation van 100 kW.
Het mag geen verassing zijn dat veel zaken in de Astra overeenkomen met dat van de E-308 en de DS4. Beide modellen, uit de PSA-groep, delen immers hetzelfde platform.
Ruimte Astra Sports Tourer
Praktisch gezien kan de Astra Sports Tourer 516 liter achter de achterbank inslikken en 1.553 liter als je ze neerklapt. Zoals verwacht is het volume aanzienlijk lager in vergelijking met de brandstof aangedreven (respectievelijk 608 liter en 1.634 liter) versies. Desondanks biedt het model wel genoeg ruimte en precies wat je mag verwachten van een dergelijke carrosserievariant.
Prijzen en beschikbaarheid
De volledig elektrische Astra zal in 2023 beschikbaar komen. Vooralsnog zijn er geen prijzen kenbaar gemaakt, maar vlak voor de marktintroductie zal Opel deze ongetwijfeld met ons delen. Het is niet duidelijk of er nog een speciale editie op de markt komt voor de ‘early-birds’. Wij zullen dus nog even moeten wachten tot de werkelijke marktintroductie.