Bedrijven uit allerlei branches zien in de ontwikkeling van elektrische voertuigen de grootste inkomensstroom van de komende jaren. Niet alleen autofabrikanten, maar ook allerlei andere ontwikkelaars storten zich dan ook volledig op deze markt. Ook Panasonic wil zich nu in deze grote groep gaan mengen. Het bedrijf wil zich zelfs volledig hierop richten.
Samenwerken
Panasonic is één van de vele bedrijven die van origine niet uit de auto-industrie komen die ook mee willen liften op de elektrische auto-successen. Dat doet het door samenwerkingen te zoeken. Het sluit zich daarbij aan bij bedrijven als Google (met Fiat-Chrystler) en Intel (met BMW). Voor Panasonic is de stap slechts een vervolg op eerdere ontwikkelingen. Het bedrijf is zich steeds minder op consumentenelektronica gaan richten. B2B-diensten werden juist steeds belangrijker de afgelopen jaren.
Niet helemaal nieuw
Hoewel Panasonic nu uitspreekt zich op de auto-industrie te gaan richten is de stap niet helemaal nieuw. Het bedrijf heeft al vele jaren een autodivisie. Hier werden al allerlei producten gemaakt voor de auto-industrie. Denk bijvoorbeeld aan radio’s. Bovendien heeft het zich in recente jaren sterk gericht op het ontwikkelen van entertainmentsystemen voor voertuigen zoals auto’s en vliegtuigen. Het gaat zich dan ook vooral op verdere ontwikkeling van deze systemen en bijvoorbeeld software voor autonoom rijden richten. Uiteindelijk wil het volledig digitale cockpits, zoals het het zelf noemt, ontwikkelen. Autorijden en vliegen gaan dan immers steeds meer op elkaar lijken.
Grote partijen
De ontwikkelaar zoekt al samenwerking met grote partijen. Zo hielp het Fiat-Chrystler bij de ontwikkeling van een concept car. Ook is het betrokken bij de plannen van Tesla. Panasonic is al een grote speler op de markt voor accu’s en wil in de gigafabriek van Tesla investeren om deze reden. Ook wordt met Google samengewerkt bijvoorbeeld om de technologie beter te integreren. Veel gebruikers willen bijvoorbeeld graag de besturing vanaf hun smartphone kunnen doen.