Tot op heden was de SUV een groot gemis in het leveringsgamma van Polestar. De Polestar 3 heeft daar verandering in gebracht. De volledig elektrische SUV is met een grote knal gelanceerd. Het ontwerp doet ons wel direct denken aan het merk, maar het nieuwe model lijkt het toch net wat extremer aan te pakken. De lijnen zijn scherper en hoekiger. Desondanks oogt de nieuwe Polestar 3 wel heel volwassen.
Design Polestar 3 stuk extremer
Polestar 3 is de naam van de allereerste SUV van de fabrikant. Het is een zeer sportief ogende SUV met prestaties die passen bij het agressieve ontwerp. Met een achterovergebogen daklijn, dramatische fastback-achterzijde en brede houding, is de Polestar 3 gemakkelijk een van de meest extreem ogende voertuigen die ooit een Polestar-badge hebben gedragen.
De voorkant heeft de nu bekende, op origami geïnspireerde led-dagrijverlichting behouden, maar het algehele ontwerp distantieert zich enigszins van andere Polestar-modellen. Het ziet er gespierder en ronder uit en belichaamt “een nieuw aerodynamisch profiel”, dat ook een vleugel heeft die in de voorkant van de motorkap is geïntegreerd, evenals een achteraan op het dak gemonteerde spoiler.
Het aerodynamische element aan de voorkant zuigt lucht aan via een inlaat die over de breedte van de grille loopt en laat het over de motorkap naar buiten komen en vervolgens over het voertuig waar lucht de achterspoiler ontmoet. Over het algemeen is het een behoorlijk smaakvolle kijk op de coupé-achtige SUV, en Polestar zegt dat het prestaties heeft die passen bij zijn agressieve uiterlijk.
Motorisering
De basisvariant met tweemotorige vierwielaandrijving heeft 489 pk, waardoor hij in 4,9 seconden kan accelereren tot 100 km/h. Polestar zal ook een Performance Pack van € 6.600,- aanbieden dat het gecombineerde vermogen van de twee motoren zal verhogen tot 517 pk. De tijd die nodig is om te sprinten naar 100 km/h kan tot 4,6 seconden wordt teruggebracht. Beide versies hebben een begrensde topsnelheid van 209 km/u.
Beide zullen ook hetzelfde vernieuwde accupakket van 111 kWh hebben. De cellen hebben een nikkel-mangaan-kobalt-chemie en de piekspanning is 400 volt. Voor het model met twee motoren is het geschatte bereik ongeveer 610 kilometer en voor de Performance zal het dalen tot ongeveer 560 kilometer.
De Polestar 3 wordt geleverd met een ingebouwde lader van 11 kW, die het voertuig in 11 uur van volledig leeg naar vol zal brengen. Met behulp van een DC-snellader kan hij tot 250 kW snelladen, waardoor hij slechts 30 minuten nodig heeft om van 10 tot 80 procent opgeladen te worden.
Infotainment
Het voertuig belooft aan de technische kant te presteren met interieurinterfaces die worden aangedreven door een volgende generatie Snapdragon-grafische chip van Qualcomm Technologies, bekend om zijn prestaties op mobiele apparaten. Het infotainment is eigenlijk gebouwd rond Android Automotive OS en wordt weergegeven op een 14,5-inch centraal scherm dat volgens de fabrikant een verbeterde ervaring biedt.
Wanneer we toch even in de auto kijken zie je duidelijk de invloeden van buitenaf. Eenvoud staat voorop en de gekke toeters en bellen zullen wij niet treffen in deze nieuwe Polestar 3. De SUV is in de aansturing dus ook erg eenvoudig te noemen.
Veiligheid staat voorop
Als familie van Volvo wil Polestar benadrukken met hoeveel veiligheidsvoorzieningen het zijn Polestar 3 heeft uitgerust. Er zijn vijf externe radarmodules en vijf camera’s, evenals twaalf ultrasone sensoren en deze worden aangevuld met nog twee camera’s voor de binnenkant, evenals een interieurradar die is ontworpen om problemen in de auto te voorkomen.
Verder waakt de klimaatbeheersing er over dat je niet onderkoeld raakt of een zonnesteek oploopt. Het is een moeilijke manier om te zeggen dat de Polestar 3 automatische airco heeft.
Productie
Het markeert ook een première voor de fabrikant – het zal het eerste model zijn dat op twee verschillende locaties op twee continenten wordt geproduceerd. De Polestar 3 zal niet alleen uit de Polestar-fabriek in Chengdu, China rollen, maar vanaf medio 2024 ook uit de Volvo-fabriek in Ridgeville, South Carolina.
De Amerikaanse fabriek zal niet alleen voertuigen leveren voor de lokale markt. De daar gebouwde voertuigen zullen ook elders worden geëxporteerd, hoewel Polestar de details nog niet heeft onthuld. De productie zal voor het eerst beginnen in Chengdu rond het midden van 2023 en de eerste leveringen zullen naar verwachting beginnen in het laatste kwartaal van volgend jaar.
Het eerste jaar komt de Polestar 3 standaard met Pilot Pack en Plus Pack (later opties). Dan kost hij €89.900,-. Via de website is de Polestar 3 nu al te reserveren en samen te stellen.