De Renault 4 maakt een comeback, maar dit keer als volledig elektrische auto. De Renault 4 E-Tech Electric combineert het iconische ontwerp van vroeger met de technologie van nu. Praktisch, veelzijdig en toegankelijk, precies zoals zijn voorganger. De prijzen en uitvoeringen zijn bekend, vanaf 12 maart kun je hem bestellen met een vanafprijs van € 29.990. Twee accupakketten bieden een actieradius tot 409 km (WLTP), en dankzij bi-directioneel laden (V2G) kan de auto in de toekomst zelfs energie terugleveren aan het elektriciteitsnet.
Karakteristiek, herkenbaar ontwerp met moderne invloeden
Zoal we eerder schreven, behoudt de Renault 4 E-Tech Electric de vorm en uitstraling van het origineel, maar voegt eigentijdse details toe. De kenmerkende grille en ronde lijnen zijn gebleven, terwijl de LED-koplampen, het verlichte Renault-logo en de strakke afwerking hem klaar maken voor de moderne weg. Dit ontwerp spreekt zowel liefhebbers van klassieke auto’s als nieuwe kopers aan.
Ook het interieur is praktisch en functioneel. De bagageruimte van 420 liter is met de neergeklapte achterbank uit te breiden tot 1.405 liter. De laadvloer is volledig vlak, waardoor langere objecten eenvoudig meegenomen kunnen worden. De achterklep reikt tot aan de bumper, wat samen met de lage tildrempel van 61 cm het inladen vergemakkelijkt.
Techniek en prestaties Renault 4 E-Tech Electric
Renault biedt de Renault 4 E-Tech Electric aan met twee accupakketten. De Urban range met een 40 kWh-accu en een elektromotor van 120 pk heeft een actieradius tot 322 km en kan met DC tot 80 kW snelladen, waarmee hij in een half uur van 15 naar 80 procent oplaadt. Voor wie verder wil rijden, is er de Comfort range met een 52 kWh-accu en een motor van 150 pk. Deze variant haalt 409 km op een volle lading en kan DC-snelladen met een snelheid tot 100 kW.
- Urban range – vanaf € 29.990
- Accu: 40 kWh (lithium-ion)
- Elektromotor: 90 kW (120 pk)
- Koppel: 225 Nm
- Actieradius: Tot 322 km (WLTP)
- Snelladen (DC): Tot 80 kW (15-80% in 30 min)
- AC-laden: Tot 11 kW
- Comfort range – vanaf € 32.990
- Accu: 52 kWh (lithium-ion)
- Elektromotor: 110 kW (150 pk)
- Koppel: 245 Nm
- Actieradius: Tot 409 km (WLTP)
- Snelladen (DC): Tot 100 kW (15-80% in 30 min)
- AC-laden: Tot 11 kW
Drie uitrustingsniveaus, dit zijn de prijzen van de Renault 4 E-Tech Electric
Renault biedt de 4 E-Tech Electric aan drie uitrustingsniveaus. De Evolution-uitvoering is de instapversie en biedt al standaard 18-inch designwielen, LED-verlichting en een 10-inch touchscreen met Apple CarPlay en Android Auto. Wie meer luxe zoekt, kan kiezen voor de Techno-uitvoering, die onder andere gerecyclede stoffen bekleding en uitgebreide connectiviteitsopties toevoegt. De Iconic-uitvoering is het meest compleet, met automatische parkeerhulp, verwarmbare stoelen en stuurwiel en een exclusieve two-tone afwerking. Hieronder volgt een overzicht van de beschikbare aandrijfopties en uitvoeringen.
- Evolution (40 of 52 kWh, € 29.990 of € 32.990)
- Basisuitrusting met 18-inch designwielen, LED-verlichting en een 10-inch touchscreen
- Draadloze Apple CarPlay en Android Auto
- Achteruitrijcamera en parkeersensoren achter
- Standaard rijhulpsystemen, zoals cruisecontrol en verkeersbordenherkenning
- Techno (52 kWh, vanaf € 34.990)
- Uitgebreidere uitrusting met gerecyclede stoffen bekleding en Multi-Sense rijmodi
- OpenR Link-multimediasysteem met ingebouwde Google-services
- Extra rijhulpsystemen, zoals vermoeidheidsdetectie en adaptieve cruisecontrol
- Verlichte grille en extra interieurverlichting
- Iconic (52 kWh, vanaf € 36.490)
- Meest luxe uitvoering, inclusief volautomatische parkeerhulp
- Verwarmbare stoelen en stuurwiel
- Two-tone kleurstelling met exclusieve designaccenten
- Premium interieurafwerking met hoogwaardige materialen
- Plein Sud
Later dit jaar brengt Renault de speciale Plein Sud-uitvoering uit. Deze variant krijgt een elektrisch bedienbaar canvas schuifdak van 92 cm breed, wat een open rijervaring biedt zonder in te leveren op comfort of hoofdruimte.
Meer dan alleen opladen
Een van de meest innovatieve functies van de Renault 4 E-Tech Electric is de bi-directionele laadtechnologie. Met Vehicle-to-Load (V2L) kan de auto elektrische apparaten van stroom voorzien, zoals een koelbox of een e-bike. Dit is ideaal voor kampeerders en outdoorliefhebbers. In de toekomst zal ook Vehicle-to-Grid (V2G) beschikbaar komen, waarmee de auto energie kan terugleveren aan het elektriciteitsnet. Dit kan helpen om energiekosten te verlagen door te laden tijdens daluren en terug te leveren op piekmomenten.
Slimme technologie en digitale assistentie
Natuurlijk is de Renault 4 E-Tech Electric voorzien van moderne technologieën die het rijden veiliger en aangenamer maken. Het OpenR Link-infotainmentsysteem biedt ingebouwde Google-diensten, zoals Google Maps en Google Assistant. Dankzij draadloze updates blijft de software altijd up-to-date.
Daarnaast is de Renault 4 uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruisecontrol, vermoeidheidsdetectie en een automatisch noodremsysteem. De Reno-assistent, Renault’s digitale AI-helper, leert de rijstijl van de bestuurder kennen en geeft suggesties over laadinformatie en energiebesparing.
De Renault 4 E-Tech Electric is geschikt voor bijna iedereen
De Renault 4 E-Tech Electric is ontworpen voor zowel stadsrijders als langeafstandsrijders. De compacte afmetingen maken hem wendbaar en praktisch in de stad, terwijl de ruime actieradius van de Comfort range hem ook heel geschikt maakt voor langere ritten. Dankzij de veelzijdige bagageruimte en slimme laadtechnologie is hij ook een aantrekkelijke keuze voor gezinnen en avonturiers.
Wie een Renault ZOE rijdt en op zoek is naar een opvolger, zal de 4 E-Tech Electric zeker overwegen. En vergeleken met de Renault 5 E-Tech Electric biedt dit ruim 20 centimeter langere model aanzienlijk meer ruimte en veel een praktischer insteek. Vanaf 12 maart is hij te bestellen, terwijl de R4 Pass-houders hem vandaag al kunnen reserveren.