Na de succesvolle lancering van de elektrische reïncarnatie van de Renault 5 is het nu de beurt aan zijn iets ruimere en vooral meer praktische en veelzijdige broertje, de Renault 4 E-Tech Electric. Inderdaad, een auto met retrolooks. Dat is momenteel hip, en dat geldt zeker ook voor elektrische auto’s. Steeds meer fabrikanten grijpen terug op iconische modellen uit het verleden en geven ze een elektrische make-over. Renault is daar duidelijk geen uitzondering op. Met de introductie van de Renault 4 E-Tech Electric brengt het Franse merk een auto op de markt die de iconische charme uit de jaren ’60 combineert met moderne technologie en een flinke dosis praktische gebruiksmogelijkheden.
Retro-futurisme ten top
Het eerste wat opvalt aan de Renault 4 E-Tech Electric is zijn onmiskenbare retro-look. De ronde koplampen, de enigszins hoekige carrosserie, de karakteristieke zijruiten… Het valt misschien niet meteen op, maar het zijn allemaal elementen die rechtstreeks zijn overgenomen van de originele Renault 4.
Renault heeft de klassieke lijnen van de oorspronkelijke 4 op een slimme manier gecombineerd met moderne designelementen. Zo is de iconische grille voorzien van een verlichte omlijsting en een prominent Renault logo. Ook de ‘stops’ op de bumpers, een knipoog naar de rozetten van het origineel, geven de auto een eigen karakter. En wat dacht je van het canvas schuifdak ‘Plein Sud’? Een ode aan de Renault 4 Plein Air uit de jaren 60 en een garantie voor een heerlijk zomers gevoel. En ook het Fl4wer Power Concept past natuurlijk perfect bij die tijd.
De Renault 4 E-Tech Electric is praktisch en veelzijdig
De Renault 4 E-Tech Electric is net als zijn voorganger een praktische metgezel voor alledag. Met een bagageruimte van 420 liter kun je al je boodschappen en weekendtassen met gemak kwijt. En dankzij de lage laaddrempel is in- en uitladen een fluitje van een cent.
Maar de echte troef van de Renault 4 E-Tech Electric is zijn veelzijdigheid. De achterbank is natuurlijk neerklapbaar, maar de echte verrassing zit hem in de vlak inklapbare passagiersstoel. Hierdoor ontstaat een laadvloer van maar liefst 2,20 meter lang. Perfect voor het vervoeren van surfplanken, meubels of andere grote objecten.
Ook aan kleine opbergmogelijkheden is geen gebrek. Vakjes voor waterflessen, bergvakken in de portieren, een vak voor een fles achter de console… de Renault 4 E-Tech Electric is een ware opbergkoning.
Moderne technologie maakt het nog gemakkelijker
Laat je overigens niet misleiden door de nostalgische uitstraling, onderhuids is de Renault 4 E-Tech Electric gewoon een moderne elektrische auto. Dat zie je terug in het interieur. Renault heeft hem volgestopt met slimme technologie, maar wel op een manier die voor iedereen toegankelijk is. Het OpenR link multimediasysteem met geïntegreerde Google-diensten is daar een goed voorbeeld van. Navigeren met Google Maps, muziek luisteren via Spotify, je agenda beheren… het werkt allemaal intuïtief en naadloos.
En dan is er Reno, de virtuele assistent van Renault. Reno is een echte EV-expert die je helpt bij al je vragen over de auto. “Hey Reno, wat is mijn huidige actieradius?” of “Hey Reno, zet de airco aan” – Reno reageert direct op je stemcommando’s.
Maar Reno kan meer dan alleen vragen beantwoorden. Hij kan ook proactief handelen en je bijvoorbeeld adviseren om over te schakelen naar de Eco-modus als je actieradius beperkt is. Of om de airconditioning en ontwaseming aan te zetten als de ruiten beslaan. Een slimme en behulpzame metgezel dus.
Aandrijflijn en accu Renault 4 E-Tech Electric: keuze te over
De nieuwe elektrische Renault 4 is verkrijgbaar met twee verschillende accupakketten: een 40 kWh en een 52 kWh variant. Ook voor de elektromotor heb je de keuze uit twee vermogens: 90 kW (120 pk) en 110 kW (150 pk). De actieradius bedraagt, afhankelijk van de gekozen configuratie, tot wel 400 kilometer (WLTP). Helemaal niet gek voor zo’n compacte auto, die ook hier weer zijn veelzijdigheid laat zien.
Snelladen kan met maximaal 80 kW of 100 kW (DC), afhankelijk van de motorversie. Thuisladen doe je met de 11 kW (AC) lader. En die lader is bovendien bi-directioneel, wat betekent dat je niet alleen kunt laden, maar ook energie kunt terugleveren aan het elektriciteitsnet (V2G). Of je elektrische apparaten van stroom kunt voorzien (V2L).
Duurzaam ‘Made in France’
De Renault 4 E-Tech Electric wordt geproduceerd in Maubeuge, in het ElectriCity-complex in Noord-Frankrijk. Maar liefst 75% van de toeleveranciers bevindt zich binnen een straal van 300 kilometer. Dat is niet alleen goed voor de lokale economie, maar ook voor het milieu.
Renault heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en dat is goed te zien aan de elektrische reïncarnatie van de Renault 4. De auto is voor 88,6% recyclebaar en bevat voor 26,4% gerecyclede materialen. De stoelbekleding van de techno- en iconic-uitvoeringen is zelfs gemaakt van 100% gerecyclede vezels uit PET-flessen. En de elektromotor bevat geen zeldzame aardmetalen. Met het label ‘Origine France Garantie’ benadrukt Renault de lokale productie en de inzet voor een duurzame toekomst.
Wat die toekomst betreft: in de nabije toekomst – begin volgend jaar – zal Renault de prijzen van de ‘elektrische 4’ bekendmaken. En komende zomer staat hij hoogstwaarschijnlijk bij de dealers in de showroom.