In de wereld van de automobielindustrie gaan de veranderingen steeds sneller. De transformatie naar elektrische mobiliteit en de opkomst van de SUV – en alle mogelijke varianten daarvan – spelen daar een grote rol van betekenis in.
Scenic wordt na vier generaties een SUV
Renault, een van de merken die heel vaak de weg wijst, is met het ontwerp van de vijfde generatie van de Scenic nu eens een van de merken die volgen. Waar de allereerste Scenic een revolutionair ontwerp had dat de bakermat voor de MPV legde, zal de nieuwste generatie van de Scenic ‘gewoon’ een SUV worden.
Daar is natuurlijk niets mis mee en het is Renault bovendien gelukt om wederom een zeer fraai ontwerp op tafel te leggen. Dat ontwerp kunnen we in september in het echt zien, want de officiële onthulling van de Renault Scénic E-Tech Electric zal plaats vinden op de IAA 2023 in München. Hiermee zet Renault een volgende stap in de toekomst van elektrische mobiliteit. Net als de ZOE en Mégane betreft dit een model in een absoluut volumesegment dus de verwachtingen zijn hooggespannen.
Transformatie
Maar misschien moeten we de nieuwe Senic beschouwen dan meer dan alleen een nieuw model. Het is ook een symbool van de transformatie die Renault doormaakt. Waar de op zich best wel succesvolle ZOE een bescheiden plaats in het programma inneemt, moeten de elektrische Mégane en Scenic het leeuwendeel van de verkopen op zich nemen. Samen met de nieuwe elektrische Renault 5, die we volgend jaar verwachten, moeten de Renault Mégane en Scenic ware succesnummers worden. Renault heeft daarom, samen met de alliantiepartners Nissan en in mindere mate Mitsubishi, enorme bedragen geïnvesteerd in elektromobiliteit.
De Scénic E-Tech Electric komt is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Het is het resultaat van jaren van onderzoek en ontwikkeling, en het ontwerp is gebaseerd op de Scenic Vision-conceptauto die eerder dit jaar werd onthuld. Deze conceptauto gaf ons een voorproefje van de richting die Renault inslaat met zijn elektrische voertuigen, en de Scénic E-Tech Electric maakt die belofte zo te zien meer dan waar.
Ontwerp
Wat onderscheidt de Scénic E-Tech Electric van de rest? Allereerst is er het ontwerp. De auto straalt een futuristische en gestroomlijnde esthetiek uit, momenteel nog enigszins aan het zicht onttrokken door een unieke camouflage, een eigen creatie van Renault Design. Deze camouflage dient niet alleen ter bescherming tegen nieuwsgierige ogen. Het moet ook een kunstwerk op zich zijn, met een patroon dat is geïnspireerd op elektrische circuits, en een subtiele knipoog naar de elektrische aard van de auto vormt.
“De Scénic E-Tech Electric is een perfect voorbeeld van onze visie op de toekomst van mobiliteit,” zegt Gilles Vidal, Design Director bij Renault. “Het combineert geavanceerde technologie met een opvallend ontwerp, en we zijn ervan overtuigd dat het een sterke indruk zal maken op de IAA.”
Specificaties
Wat betreft de technische specificaties van de Scénic E-Tech Electric, blijft Renault nog enigszins mysterieus. We weten dat de auto volledig elektrisch zal zijn, maar de exacte prestaties zijn nog niet bekend. Echter, gezien de nauwe samenwerking tussen Renault en alliantiepartner Nissan, kunnen we enige speculaties doen. Het is namelijk zeer waarschijnlijk dat Renault voor de technologie van de Scénic E-Tech Electric zal putten uit de expertise van Nissan, met name de technologie die wordt gebruikt in de Nissan Ariya. Als we deze aanname volgen, kunnen we verwachten dat de Scénic E-Tech Electric qua vermogen, accucapaciteit, rijbereik en laadtijden redelijk vergelijkbaar zal zijn met de Ariya.
Een blik op de specificaties van de Ariya laat zien dat deze beschikbaar is met accupakketten van netto 63 en 87 kWh. Het grootste accupakket biedt in de versie met één elektromotor een bereik van ruim 500 kilometer. Wat betreft vermogen, de minst krachtige Ariya heeft een vermogen van 160 kW, terwijl het topmodel, uitgerust met twee motoren, een systeemvermogen van 290 kW heeft. Als de Scénic E-Tech Electric deze cijfers kan evenaren, dan hebben we zeker iets om naar uit te kijken.