De Model 3 van Tesla, jarenlang keek men er naar uit. Ons geduld werd door Tesla op de proef gesteld, maar toen hij eenmaal halverwege februari 2019 leverbaar werd, leek de trein niet meer te stoppen. Bijna elke maand worden de verkooprecords door Tesla, en daardoor ook voor elektrische auto’s in Nederland, verbroken. Tot en met oktober 2019 is de Model 3 de best verkochte auto van Nederland. Met 13.892 nieuwe Nederlandse registraties verslaat hij de nummer 2, de Volkswagen Polo met gemak (11.134). En dan miste Tesla nog januari en een groot deel van februari 2019 aan registraties…
Maar is het nu puur de lage bijtelling in combinatie met de korte levertijd die hem zo aantrekkelijk maakt? Of is het écht een goede auto? We zochten het voor je uit!
Een goedgekeurd uiterlijk?
De Tesla Model 3 is qua uiterlijk niet ieders favoriet. We vinden het wel mooi om te zien dat de stroomlijn er vanaf druipt. Van de dichte neus zonder grille (er is geen brandstofmotor die lucht nodig heeft), de aerodynamische zij-knipperlichten tot aan de verzonken handgrepen. Een goede stroomlijn draagt immers rechtstreeks bij aan een grotere actieradius. Iets wat voor een elektrische auto nog belangrijker is dan bij een brandstofauto.
Omdat het dak van de Model 3 altijd zwart is, zie je niet goed waar de voorruit ophoudt en het dak begint. Dit komt uiteraard door het standaard panorama dak (pluspuntje). Echter, door de bolling van het dak konden we de vergelijking met de Jetsons auto maar moeilijk uit ons hoofd zetten.
De grille van de Model 3 hoeft geen lucht door te laten om de motor te koelen en is daardoor een vlakke plaat. Deze ‘plaat’ is echter een stuk groter dan een Nederlandse kentekenplaat, waardoor de neus een beetje uit verhouding lijkt. Bij een facelift mag de dichte plaat wel iets kleiner worden.
Wij reden met de Long Range versie (de meest bestelde variant, volgens een leasemaatschappij) en deze was voorzien van de optionele 19 inch Sportvelgen (€ 1.700,-). Zo noemt Tesla ze ook, gewoon: Sportvelgen. De standaard grijs/zwarte 18 inch Aero wielen zijn bijna compleet dichte wieldoppen en zullen de stroomlijn vast verbeteren, maar ze zijn niet zo mooi als de Sportvelgen. Alleen de Performance-versie kan af-fabriek voorzien worden van 20 inch Gray Performance Wheels. Dat zijn dan eigenlijk de Sportvelgen in een grotere maat en volledig zwart.
We zijn trouwens wel benieuwd naar het comfort van de 18 inch wiel-variant. Met een kleinere velgmaat neemt namelijk het comfort van een auto toe. Iets wat bij een elektrische auto een belangrijkere rol speelt vanwege de comfortabele elektrische aandrijving. De 19 inch Sportvelgen staan de 3 wel weer goed, maar maken hem ook iets sportiever (lees: minder comfortabel). Tja, het is altijd iets…
De keuze is…
Reuze, zal menig Nederlander nu aanvullen. Echter, de 3 is er in slechts drie uitvoeringen en vijf lakkleuren. Het interieur is voorzien óf standaard zwart leer óf optioneel wit leer (€ 1.100,-). Daarnaast hoef je niet veel tijd te besteden aan de optielijst. Trekhaak (€ 1.150,-) ja/nee, Geavanceerde Autopilot (€ 6.400,-) ja/nee en that’s it! Qua basis is dit ook echt voldoende. Omdat de 3 al standaard rijk uitgerust is, heb je niet veel meer nodig. Al zou een Head-up-display (daarover later meer), geventileerde stoelen en een elektrische achterklep wel prettig zijn om uit te kiezen.
Het interieur is niks (te zien)
Er valt niets te zien. Een stuur, twee hendels en een 15 inch touchscreen in het midden van het dashboard. Heerlijk simpel! Maar vergis je niet. Het scherm is simpel te bedienen, maar wel erg uitgebreid. In de Long Range versie kun je genieten van Google Earth-achtige weergave van je navigatie, wat wel echt indruk maakt! Verder is de snelheid van het scherm ongeëvenaard. Daar kan menig autofabrikant nog iets van leren.
Omdat je werkelijk van alles met het scherm kunt bedienen, tot aan het openen van het dashboardkastje, valt ons ook gelijk een nadeel op. Al rijdend zorgt de positie van het scherm (in het midden van het dashboard) voor afleiding. Je snelheid is wel goed en snel te lezen vanaf het scherm, maar je moet daarvoor wel je hoofd afwenden van de weg. Een Head-Up-Display (HUD) zou hiervoor een goede oplossing zijn, maar laat dat nu juist één van de weinige zaken zijn die niet via een software-update op te lossen is.
De voorstoelen hebben meer een Amerikaanse brede vorm, dan een Europese, maar echt hinderlijk is dat niet. De achterbank zijn we wel wat minder over te spreken. De zitting staat iets te laag, waardoor je met je knieën te ver omhoog zit en je te weinig steun krijgt.
De bagageruimte is met 543 liter erg ruim voor een elektrische auto. Hier zie je de ervaring van Tesla met elektrische auto’s. Vanaf de tekentafel is dit al een elektrische auto en is hij niet als brandstofvariant beschikbaar. Daardoor is het accupakket keurig in de bodem en tussen de wielen weggewerkt. Alleen op de wielassen is een elektromotor geplaatst. In ons geval, én bij de Performance versie, gaat het om twee elektromotoren. Bij de Standard Range Plus gaat het om één elektromotor.
Autopilot
Volgens sommige is de Autopilot hetgeen waar het bij een Tesla om gaat. Dat kunnen we beantwoorden met een Ja en een Nee. Autopilot, je kunt het zien als een voorloper van autonoom rijden, bestaat uit diverse hardware zaken in combinatie met goede software. Elke Model 3 is voorzien van de juiste hardware en een beetje software (automatisch sturen, accelereren en remmen voor andere voertuigen en voetgangers), maar door bij je bestelling de Autopilot-optie aan te vinken, krijg je ook de uitgebreidere software (o.a. automatisch rijden van oprit tot afrit op de snelweg, automatisch van rijbaan wissel op de snelweg, fileparkeren en de auto voor laten rijden als valet parking). In de auto merk je dat het goed werkt, maar dat het óók nog wel beter kan.
Gaaf is het om de Autopilot te combineren met je navigatie. Dan remt de Autopilot af bij de juiste snelwegafslag en draait hij je auto door de bocht. Maar in de bocht hakkelde de auto wel qua snelheid. Ook bij rotondes remt de Tesla af en neemt hij voor jou de rotonde, maar het gaat nog niet zo vloeiend dat het overige verkeer goed op je kan anticiperen. In reactie hierop geeft Tesla aan dat “Autopilot is hier niet voor ontworpen is, maar bedoelt is voor overzichtelijke snelwegen en N-wegen. Het nemen van rotondes is geen onderdeel van Autopilot”. We vermoeden dat Tesla dit na enkele software-updates (die thuis via wifi uitgevoerd kunnen worden) opgelost kan hebben. Je voelt dat de potentie erin zit om met dit systeem autonoom te rijden met je auto, maar het komt er nu nog niet uit.
Op de snelweg werken de actieve veiligheidssystemen, adaptive cruise control ( afstand bewaren) en lane departure (binnen de lijntjes blijven) erg goed. Je snelheid wordt netjes aangepast als er iemand kort voor je invoegt en je blijft keurig in het midden van de lijntjes rijden. Je blijft bijvoorbeeld niet van links naar rechts tussen de lijntjes ‘flipperkasten’.
Laden
Dat Tesla al flink wat jaren ervaring heeft met elektrisch rijden én laden blijkt wel als je de EV-website EV-database.nl bekijkt. De Model 3 staat namelijk bovenaan in de categorie Snelladen én Verbruik. Dat blijkt ook uit onze ervaringen met het laden (lees: Superchargen) van de Model 3. Dat gebeurt bij één van Tesla’s 1.636 Superchargerstations met maar liefst 14.497 Superchargers (peildatum: okt. 2019) over heel de wereld. In Nederland zijn er nu 22 locaties en staan er 6 gepland. Met een snelheid van maar liefst 900 km/uur kan er geladen worden. Wij kwamen niet verder dan een piek van 775 km/uur. Dat is dan potentieel je geladen actieradius in een uur. De 3 heeft een maximale actieradius van 560 km (WLTP), in de praktijk 475 km, waardoor je dus theoretisch niet een uur hoeft te wachten bij een Supercharger voor een volle accu. Echter, voor de conditie van de batterij is het goed om de accu altijd tot 80% vol te laden. Dit kun je via het scherm (uiteraard) instellen.
Het laden bij één van de Superchargers gaat trouwens erg simpel. Je parkeert je Tesla. De vaste laadkabel van de Supercharger steek je in je Model 3 en er wordt gelijk geladen! Omdat je auto gekoppeld is aan je creditcard hoef je geen pasje voor de lader te houden. Via het grote scherm (natuurlijk) kun je de laadsnelheid in de gaten houden. Als je met een andere auto een laadstation deelt, dan daalt wel je laadsnelheid.
Zoals je leest, valt er veel te melden over Tesla’s Model 3. De zaken die niet in deze review beschreven zijn, bespreken we in de volgende review. Dus blijf ons in de gaten houden.
Voorlopige conclusie: rijtest Tesla Model 3
Je merkt en ziet dat het een elektrische auto is. Het minimalisme in het interieur is een bevestiging van de elektrische aandrijving. Bijna alles bedien je met het grote touchscreen die in het midden van het dashboard staat. Dit is tevens één van de weinige kritiekpuntjes die we hebben op de Model 3. Het voordeel van Tesla is dat het weinig historie heeft. Daardoor kijken ze verfrissend tegen zaken aan en komen ze met oplossingen die eigenlijk heel normaal zijn (bijvoorbeeld de maximale snelheid op de snelweg is 100 km/h, rijd je op die snelweg en zet je de cruise control aan, dan versnelt hij automatisch naar 100 km/h.) Tot nu toe is de Model 3 een echte aanrader voor wie verfrissend, maar toch ook vertrouwd wil overstappen naar een goede elektrische auto. Houdt ons volgende verslag in de gaten voor een vervolg van deze rijtest.