We moeten het direct eerlijk toegeven. De nieuwe Rimac Nevera is zeker niet het type EV die voor iedereen bereikbaar is. Toch is deze nieuwe hypercar in zijn soort wel weer uniek. Met een totaal systeemvermogen van 1.914 pk moet je daarnaast over serieuze stuurkunsten beschikken om dit beest van een hypercar te kunnen tempen. Er is echter wel meer te melden over deze nieuwe Nevera.
Jarenlang ontwikkeling
Voor velen is Rimac wellicht een onbekend merk, maar we moeten dit Kroatische bedrijf zeker niet wegcijferen. Tussen alle verschillende start-ups lijkt dit bedrijf inmiddels wel in staat te zijn om een serieuze EV op de markt te brengen. De Concept One werd voor het eerste gelanceerd en in een zeer beperkte oplage uitgeleverd.
De fabrikant heeft op basis van alle kritiek en feedback de ontwikkeling opgestart van de tot vandaag bekende C_Two. In maart 2018 mochten wij voor het eerst kennismaken met het prototype. De eerste reacties waren lovend, maar veel details liet Rimac nog niet los. Door de jaren heen liet Rimac steeds meer informatie los over de, wat wij nu weten, Nevera.
Ondertussen heeft de fabrikant niet stilgezeten. De technologische ontwikkeling is ook opgemerkt door Porsche. Het is daarom ook dat deze fabrikant nu een aanzienlijk aandeel heeft genomen in de fabrikant. Dit heeft mede bijgedragen aan een versnelde ontwikkeling van de Nevera.
Nevera direct naar de top
Rimac heeft met de nieuwe Nevera zijn werk direct serieus genomen. De nieuwe hypercar is direct een model waar je serieus rekening mee moet houden. Het legt de lat van een echte hypercar direct hoog. Inmiddels wordt de Nevera direct vergeleken met de Bugatti Chiron. Dit heeft niet zozeer met de prijsstelling te maken, maar wel met de insteek. Zo is het een erg luxe GT waar je rustig in kunt toeren. Wanneer je besluit om het pedaal eens diep in te trappen heb je direct 1.914 paardenkrachten die jou over het asfalt wegduwen.
De binnenzijde van de Nevera doen zeker niet vermoeden dat je met een dergelijke krachtpatser te maken hebt. De opzet doet je eerder denken aan een Porsche. Er zijn tal van displays aanwezig waar de nodige informatie op te vinden is. Het centrale scherm is uiteraard bedoeld om de nodige instellingen op de Nevera te kunnen doen.
De rust die aan de binnenzijde is te vinden kun je ook direct aan de buitenzijde vinden. Je kunt natuurlijk wel zien dat je met een sportieveling te maken hebt, maar het geheim zit hem echt onder de kap. Het is juist deze mix die de Nevera in dat opzicht weer uniek maakt.
Cijfers
Zoals het hoort zijn de cijfers bij een hypercar wederom erg hoog. Al eerder hebben wij het systeemvermogen benoemd. Dit vermogen wordt door vier elektromotoren naar de wielen gebracht. Wanneer je het pedaal diep intrapt ben je in maar liefst 1,85 tellen op ongeveer 100 km/h. Wanneer je nog ongeveer 3 seconde geduld kan opbrengen zit je al op 160 km/h. Met nog eens 5 seconde extra zit je al op 300 km/h. De teller loopt helaas niet verder dan 412 km/h.
Wanneer je het zover weet te trekken hoef je overigens niet te verwachten dat het accupakket van 120 kWh het lang zal volhouden. Toch hoef je niet te vrezen voor een kleine actieradius. De Nevera is namelijk in de afgelopen jaren dermate doorontwikkeld dat men ook aan de luchtweerstand heeft gedacht. Men heeft de hypercar daarnaast een stuk lichter weten te maken door gebruik te maken van een koolstofvezel monocoque.
Rijplezier
Het zal je ongetwijfeld niet ontgaan dat de Nevera voor enorm veel rijplezier zal zorgen. Om dit rijplezier nogmaals te benadrukken heeft Rimac enkele rijmodi beschikbaar gesteld. Je kunt kiezen uit Comfort, Sport en Track en Drift. Dit laatste spreekt wellicht voor zich, maar het is vooral bedoeld om lekker op het circuit te kunnen gummen.
Als extraatje kun je nog Driving Coach terugvinden in de Nevera. Hier begint het wellicht nog eens extra interessant te worden. Dankzij 12 ultrasone sensoren, 13 camera’s en 6 radars kunnen de prestaties van de bestuurder geanalyseerd worden en kan de hypercar vervolgens met verbeterpunten komen. Dit kan wel eens een leuke trackday worden.
Versies en prijs
Zoals je het mag verwachten is de nieuwe Nevera geen goedkope hypercar. Met een vanafprijs van € 2 miljoen euro is het ook nog eens een ‘kale’ versie. Je kunt kiezen uit GT, Signature, Timeless en Bespoke. In het laatste geval zal de teller snel oplopen, want enkel in deze versie heb je als klant de vrije keuze uit kleuren en materiaalgebruik in het interieur.
Wanneer je toch nog ergens € 2 miljoen euro op de bank hebt gevonden moet je wel snel gaan worden. Van dit model zal Rimac slechts 150 exemplaren produceren.