Begin dit jaar vroegen wij ons al af welke elektrische pick-up het eerste in productie zou komen: die van Rivian, Atlis of misschien wel Bollinger of een ander merk. De pick-up is in Europa langzaamaan populairder aan het worden maar is vooral in de Verenigde Staten een van de belangrijkste segmenten.
Pick-up is razend populair in de VS
De pick-up is daar het meest verkochte functionele voertuig. Of je nu boer bent, aannemer of winkelier, je rijdt gewoon in een pick-up. Maar ze worden ook vaak recreatief gebruikt. Ze zijn dan ook ideaal om een weekendje mee te gaan kamperen of voor het vervoer van motorfietsen. De meest verkochte pick-up in de VS is zonder twijfel de Ford F150. Die is daar gewoon een begrip. Omdat ook pick-ups met hun tijd mee moeten gaan, heeft Ford aangekondigd dat de F150 ook als hybride en in volledig elektrische uitvoering verkrijgbaar zal zijn. Ford liet door middel van foto’s zien dat het prototype van de elektrische F150 een indrukwekkende trekkracht heeft. De auto kon aantal goederenwagons met een totaalgewicht van meer dan 450 ton trekken.
Concurrentie voor de Ford F150
De elektrische Ford F150 komt pas over een paar jaar maar is dan zeker niet te vroeg. Er zijn inmiddels meerdere merken die hebben aangekondigd een elektrische pick-up te willen bouwen. Zo zijn er geruchten over een elektrische Toyota HiLux en kunnen we ook wel wat verwachten van Jeep, Dodge, Isuzu en Mitsubishi. Ook Tesla zit niet stil en is met een pick-up bezig. Maar er zijn nog meer startups die een elektrische pick-up ontwikkelen. Bollinger heeft een prachtige minimalistische elektrische pick-up laten zien, die wel wat weg heeft van een Land Rover Defender. Verder zijn er nog Atlis en Rivian. De Atlis XT zou qua functionaliteiten wel eens de voornaamste concurrent kunnen zijn. Maar Rivian, een bedrijf dat ook deels wordt gefinancierd door onder andere Amazon en Ford (!), lijkt het eerste bedrijf te worden dat daadwerkelijk een elektrische pick-up gaat bouwen.
Rivian wil productie in 2021 starten
De pre-productie van de Rivian R1T is dus al beginnen. De definitieve exemplaren van deze sportieve pick-up moeten in 20121 van de band rollen in Normal, Illinois. Daar heeft Rivian een voormalige fabriek van Mitsubishi gekocht waar Rivian over een paar jaar maximaal 250.000 EV’s per jaar zou kunnen bouwen. Voorlopig houdt men het op een bescheidener aantal van 20.000 tot 40.000 eenheden in het eerste jaar.
Rivian BT1 pick-up
Rivian heeft met de R1T een pick-up ontwikkeld die zich niet zozeer profileert als directe concurrent van de Ford F150 maar juist een wat sportiever publiek aan zal spreken. De laadbak is bijvoorbeeld wat korter. Daarom zijn de prototypes van de RIvian R1T dan ook te bewonderen op shows en tentoonstellingen voor outdoor- en overlanderfans. De Rivian R1T krijgt een motorvermogen van 700 pk. Dit wordt geleverd door vier elektromotoren, één voor elk wiel. Rivian zal de R1T waarschijnlijk met drie verschillende accupakketten (105 kWh, 135 kWh en 180 kWh) aan gaan bieden. De actieradius van de pick-up zal hiermee ongeveer 380, 490 en 650 kilometer moeten worden.
Snelladen tot 160 kW
De Rivian R1T krijgt de bekende CCS-laadaansluiting waarmee de accu met maximaal 160 kilowatt kan worden opgeladen. Ook komt er een onboard lader van 11 kW.