Na maanden van geruchten heeft Skoda vandaag hun langverwachte Enyaq iV officieel gepresenteerd. In de aanloop naar de lancering van deze elektrische auto heeft het merk via diverse kanalen al wat schetsen met ons gedeeld. Ondanks deze eerste schetsen zijn wij wel aardig verrast door de zeer volwassen EV.
De basis
Het mag geen verrassing zijn dat de Enyaq iV in de basis een Volkswagen ID.3 is. Laten we het anders stellen. Het onderstel van het moederbedrijf is gebruikt om de EV van Skoda te ontwikkelen. Hierdoor is de Enyaq iV in de basis gelijkwaardig. Hier houdt de basis dan ook ver op, want voor het oog hebben wij toch een andere auto voor onze neus staan. Alles straalt Skoda uit. De basis van de EV is al goed en de afwerking verdient in onze ogen ook een pluim. De Enyaq iV is in ieder geval niet een SUV die je snel kunt vergelijken met een andere reeds bestaand model. Je kunt hem inderdaad wel vergelijken met de Volkswagen ID.4, maar dit model zal pas eind deze maand gepresenteerd worden.
Over de term SUV kun je nog een mening hebben. Wij delen graag de mening van diegene die het eerder een cross-over vinden. De auto staat inderdaad wat hoger op zijn poten dankzij de 18 inch wielen, maar veel meer dan dat is het ook niet. Skoda blijft echter wel met de term SUV gooien, dus wij houden ons maar even braaf in dat opzicht.
Ruime maatvoering
Voor dit artikel blijven wij wel even in de basis de Enyaq iV vergelijken met de ID.3. Hierdoor krijg je een beter beeld waarom het model van Skoda zoveel meer is. Ten eerste is de EV van de Tsjechen bijna 40 centimeter langer. Hierdoor meet het model een lengte van 4,65 meter. Aangezien de Enyaq iV wel op het modulaire platform van Volkswagen staat blijft de wielbasis hetzelfde. Deze blijft dus steken op 277 cm. De bagageruimte heeft een inhoud van 585 liter, iets minder groot dan die van de huidige Octavia Combi (610 liter). In dat opzicht hoef je dus nog steeds niet te klagen. De bagageruimte blijft praktisch en goed bereikbaar ondanks zijn elektrische aandrijving.
Aandrijving Enyaq iV
Een opmerkelijk detail aan deze nieuwe Enyaq iV is ongetwijfeld de aandrijving. Na lange tijd keert juist deze elektrische SUV terug naar zijn roots. De SUV wordt inderdaad een achterwielaandijver. De Enyaq 50 (basisversie) krijgt een 55 kWh accupakket in combinatie met een 148 pk elektromotor. Die variant moet 340 kilometer (WLTP) ver kunnen komen op een acculading. De verwachting is echter dat de Enyaq 60 iV de absolute hardloper zal worden. Deze versie heeft een 180 pk sterke elektromotor aan boord en heeft een actieradius van ongeveer 390 kilometer.
Ruige RS-versie
Het kan natuurlijk allemaal nog wel een stuk ruiger en dikker. Er komt daarom ook meteen een RS-versie op de markt van deze EV. Een opmerkelijke beslissing is dit zeker te noemen, maar wij houden dit niet tegen. Integendeel zelfs, want hier begint het pas echt leuk te worden bij de Enyaq iV.
De Enyaq 80 iV is de versie met een accupakket van 82 kWh en 204 pk. Hierdoor is een actieradius haalbaar van 510 kilometer. Je kunt echter ook kiezen voor de Enyaq 80x iV. Dit model heeft nog een tweede elektromotor op de vooras zitten. Deze eerste AWD heeft 265 pk tot zijn beschikking. Je kunt deze AWD ook als RS-versie bestellen. Je hebt dan, schrik niet, ruim 300 pk onder je kont zitten. Het is juist deze versie wat ook een nieuw record in de boeken schrijft voor Skoda. Met dit model is het direct de krachtigste auto die de Tsjechen ooit geproduceerd hebben.
Ruimte en rust
Zoals wij het inmiddels van Skoda gewend zijn zal de Enyaq iV niets aan de wensen overlaten. Aan comfort hoeft het niet te liggen, want alles is binnen handbereik. Net als bij de aandrijving kan deze SUV wederom een primeur voor het merk op zijn lijst bijschrijven. Het model zal het grootste infotainmentscherm (13 inch) geïntegreerd krijgen die ooit in een Skoda is gebruikt. Het juist dit infotainmentsysteem waarop veel zaken aangestuurd kunnen worden (navigatie, temperatuur, etcetera). Hierdoor is er de nodige rust in het interieur teruggekeerd door het ontbreken van fysieke knoppen.
Naast de nodige rust in het interieur is er ook nog eens een zee van ruimte. Doordat de Enyaq iV net wat langer is heeft men kunnen profiteren van deze extra centimeters. De aankleding kun je voor het rest vergelijken met de Superb. Zo is er ruimschoots keuze uit zaken zoals zonneschermpjes, ventilatieroosters, achterbankverwarming en zelfs een ‘sleep package’ met een deken en speciale hoofdsteunen.
Tsjechische designtaal
Inmiddels is de vormgeving bij Skoda wel duidelijk. Wanneer wij naar de nieuwe Enyaq iV kijken is deze designtaal weer prima vertaald in de nieuwe SUV. Aan de buitenzijde is de grille vervangen door een kunststof exemplaar. De grille is dus nog wel aanwezig al is het maar om de herkenbaarheid duidelijk te maken. Wanneer je voor een duurder model kiest krijg je ook een luxere grille mee naar huis. De grille wordt dan compleet voorzien van kleine LED-lichtjes. Dit noemen ze bij Skoda ‘Crystal Face’.
Zonder al te veel poespas kun je aan de buitenzijde wel direct opmerken dat het om een Skoda gaat. De sterke designtaal is al jaren een teken van succes bij Skoda. De standaard 18 inch wielen maken het geheel wel af bij deze SUV.
Vanafprijzen
Je hoeft er helaas niet meer op te rekenen dat de Enyaq iV voor dit jaar in de gunstige bijtelling kan vallen. Hij kan eind september wel besteld worden bij de dealer, maar de leveringen zullen helaas pas begin 2021 op gang komen. Hierdoor valt het nieuwe model automatisch in de nieuwe 12% bijtellingsregeling. Desondanks kan dit nog wel een leuke regeling zijn voor deze SUV.
Exacte prijzen heeft Skoda nog niet kenbaar gemaakt. Wel heeft de importeur te kennen gegeven dat de Enyaq 60 iV vanaf € 39.990,= van eigenaar zal wisselen. De prijs is natuurlijk wel afhankelijk hoe luxe je de SUV samenstelt. De teller kan immers snel oplopen. Het hoeft geen hoge wiskunde te zijn dat de ’50’ dus voor minder geld van eigenaar zal wisselen. Later deze maand zullen de definitieve prijzen kenbaar gemaakt worden.