We zien de laatste tijd steeds meer grote verschuivingen in de automobielindustrie. Een aantal autofabrikanten wil zich van hun voortbestaan verzekeren door middel van fusies, overnames van andere ondernemingen en het afstoten van minder rendabele bedrijfsonderdelen. Dat laatste geldt ook voor Daimler AG. Dit bedrijf heeft namelijk aangekondigd dat het 50 procent van haar merk Smart aan de Chinese Geely Holding heeft verkocht.
Strategische samenwerking
De bedrijven hebben een 50:50 joint venture opgericht om “het merk Smart, zijnde de pionier van de kleine stadsauto’s, te bezitten, te exploiteren en verder te ontwikkelen tot markleider in premium-elektrische voertuigen”. Daimler en Geely verwachten de joint venture eind 2019 af te ronden. Een interessant aspect is dat het merk Smart oorspronkelijk is ontstaan uit een andere joint venture, namelijk die tussen Daimler en de Zwitserse horlogemaker Swatch. Het laatste bedrijf is al sinds vele jaren niet meer betrokken bij Smart.
Geely
Het Chinese Geely begint op deze manier overigens steeds meer invloed te krijgen op de Europese automobielindustrie. Geely is namelijk naast Volvo ook eigenaar van Lotus, Proton en de London EV Company, het bedrijf achter de elektrische taxi’s. Li Shufu, voorzitter van de Geely Holding: “Als gelijkwaardige partners zetten we ons in om het merk Smart wereldwijd te promoten; we zullen onze ervaring en wereldwijde competenties op het gebied van merkenbeheer, R&D, productie, supply chain management en andere gebieden benutten.”
Nieuwe generatie elektrische auto’s
In het kader van de nieuwe joint venture-overeenkomst zal Smart een nieuwe generatie elektrische modellen ontwikkelen. Deze zullen in een nieuwe, speciaal gebouwde EV-fabriek in China worden geassembleerd. “We zullen gezamenlijk de volgende generatie van Smart elektrische auto’s ontwerpen en ontwikkelen die een hoog kwaliteitsniveau en moderne veiligheidstechnieken combineren voor de verkoop in China en de rest van de wereld”, aldus Dieter Zetsche, CEO van Daimler AG. Tot de lancering van de nieuwe EV’s in 2020 zal Daimler de huidige generatie Smart voertuigen blijven bouwen. In de fabriek van Hambach in Frankrijk wordt de EQ Fortwo gebouwd, in het Sloveense Novo Mesto bouwt Daimler de EQ Forfour. De fabriek in Hambach-fabriek zal ook de EQA, een compacte EV, gaan bouwen voor Mercedes-Benz. Daimler investeert daarom zo’n € 500 miljoen in deze fabriek. De nieuwe, elektrische Smart modellen zullen naar schatting in 2022 te koop zijn. Als onderdeel van de overeenkomst zullen de nieuwe Smart voertuigen gestyled worden door Mercedes-Benz Design. De verdere ontwikkeling en bouw is in handen van de specialisten van Geely. Het ontwikkelingsplan omvat de bovendien ook de uitbreiding van Smart’s productportfolio naar het snelgroeiende B-segment.