Toyota heeft vandaag een belangrijk model gelanceerd. De nieuwe bZ4X is een volledig elektrische SUV. Het model kun je gerust belangrijk noemen, aangezien het het eerste model vanuit Toyota is die volledig elektrisch aangedreven is. Opmerkelijk eigenlijk, want al decennialang weten de Japanners de markt te domineren met hybride aandrijflijnen. De overstap komt in dat opzicht dus laat.
Van concept naar productie
In april van dit jaar werd het doek getrokken van de conceptversie van deze bZ4X. Vanaf dat punt wordt er vaak nog flink gesleuteld aan het uiterlijk, maar ditmaal heeft Toyota besloten om vooral onderhuids de zaken nog te verfijnen. Het resultaat is dat de eerder getoonde conceptversie vrijwel gelijk is aan de productieversie.
De strakke lijnen die wij destijds zagen deed ons nog vermoeden dat het concept slechts een ruwe schets was. Niets is minder waar klaarblijkelijk, maar het is overduidelijk wel een Toyota. Ondanks een compleet nieuwe voorzijde kun je er toch wel een ’typische Toyota’ in herkennen. De nieuwe bZ4X onderscheid zich hierdoor prima van de gevestigde orde.
Beyond Zero
De naam bZ4X is niet zomaar uit de lucht komen vallen. De eerste letters in de naamgeving staan voor Beyond Zero. Met deze benaming geeft Toyota op hun eigenzinnige manier aan dat het een elektrische auto betreft. Al meer fabrikanten werken op deze manier om hun elektrische auto’s een eigen naam te geven. Denk hierbij aan Hyundai en BMW die compleet eigen reeksen kennen. In de toekomst zullen er ongetwijfeld meer modellen de eerste twee letters dragen van het elektrische avontuur van de Japanners. Wij kunnen voor 2025 een zevental nieuwe modellen verwachten op basis van volledig elektrische aandrijving. In dat jaar verwacht Toyota dat ongeveer 10% van al hun verkopen volledig elektrisch is of op basis van waterstof.
E-TNGA
In samenwerking met Subaru heeft Toyota een modulair platform ontwikkelt. Op basis van dit platform is nu de bZ4X herrezen. Dankzij deze samenwerking kan Toyota dit specifieke model aanbieden met vierwielaandrijving. Volgend jaar zal Subaru met de Solterra op de markt komen. Dit model zal enkel met vierwielaandrijving aangeboden worden. Bij de bZ4X kun je ook nog kiezen voor enkel voorwielaandrijving. Door deze keuze is het direct duidelijk dat het platform zich makkelijk laat aanpassen. Wel onderscheidt de bZ4X zich hier juist, want de meeste fabrikanten kiezen dan weer voor een achterwielaandrijver.
De voorwielaandrijver komt met een 204 pk sterke elektromotor waarmee de elektrische SUV in 8,4 seconden naar 100 km/h sprint. Wanneer je voor de vierwielaandrijving kiest kun je rekenen op een systeemvermogen van 218 pk, verdeeld over twee elektromotoren. De maximumsnelheid ligt op 160 km/h en ongeacht de keuze wordt de bZ4X geleverd met een 71,4 kWh accupakket.
Prestaties bZ4X
De Toyota bZ4X heeft in de afgelopen periode natuurlijk de nodige testkilometers gemaakt. Inmiddels is er ook een Europese homologatie. Hierdoor kunnen de Japanners melden dat de actieradius ongeveer op 450 kilometer ligt. Wanneer de accu leeg is kun je dankzij de 150 kW snellader de accu in 30 minuten weer tot 80% volladen. Om de accu’s een kleine extra boost te geven wordt de elektrische SUV voorzien van zonnecellen op het dak. Verwacht hier overigens niet veel van. Deze zonnecellen zullen voornamelijk zaken zoals de airco of de radio prima van stroom kunnen voorzien. Je kunt dit extraatje vooral dan zien als een ontlasting op het accupakket.
Over de prestaties van de accu op de lange termijn is Toyota ook eerlijk. Wanneer je de bZ4X al tien jaar in het bezit hebt, of je hebt ongeveer 240.000 kilometer gereden, ben je ongeveer 10% van de accucapaciteit verloren. Deze uitspraken kun je natuurlijk enkel doen wanneer de bZ4X daadwerkelijk stevig aan de tand is gevoeld. Het is overduidelijk dat ze er geen gras over laten groeien om ook van dit model een betrouwbare Toyota te maken.
Interieur
Net als de buitenzijde heeft de binnenzijde vrijwel geen verandering ondergaan. De bZ4X krijgt vrijwel hetzelfde interieur mee als uit de conceptversie. Hier heeft het ‘One Motion Grip Control’ stuurwiel de productiefase ook overleefd. Het vrijwel rechthoekige stuurwiel is optioneel en zorgt, volgens Toyota, voor een totaal nieuwe beleving bij het besturen van de auto. Het overpakken van het stuur is bij dit stuurwiel niet meer nodig dankzij steer-by-wire. In theorie geen fysieke stuurstang meer die het stuurwiel aan de rest van de stuurinrichting knoopt en is voor de Japanners voor het eerst gebruikt in deze nieuwe bZ4X.
Voor de rest zien wij verder geen gekke opvallende zaken. Op het stuurwiel zijn enkele belangrijke knoppen aangebracht om bepaalde zaken makkelijk te kunnen aansturen. De overige knoppen zien wij terug in het middenconsole. Achter het stuur is een 7 inch scherm geplaatst waarop alle informatie voor de bestuurder wordt gepresenteerd. In het middenconsole zien wij dan het infotainmentscherm weer terug.