De BMW iX, de elektrische SUV die de Beierse autofabrikant in 2021 op de markt bracht, heeft een upgrade ondergaan. Met meer vermogen, een groter bereik en slimme technologie belooft de vernieuwde iX een nog aantrekkelijkere optie te zijn in het premium elektrische SUV-segment. Maar hoe verhoudt deze geüpdatete versie zich tot de gevestigde concurrentie, zoals de Mercedes-Benz EQC, en de aangekondigde elektrische variant van de Porsche Cayenne?
Krachtpatser met verbeterde efficiëntie
BMW heeft de aandrijflijn van de iX flink onder handen genomen. De iX xDrive45 levert nu 300 kW (408 pk), een toename van 60 kW ten opzichte van zijn voorganger. De iX xDrive60 komt op 400 kW (544 pk) en de sportieve iX M70 xDrive beschikt over een indrukwekkende 485 kW (659 pk). Deze vermogenswinst is niet alleen te danken aan krachtigere elektromotoren, maar ook aan een verbeterde power-elektronica en een efficiëntere energieoverdracht.
Kijken we naar de concurrentie, dan zien we dat de Audi e-tron 55 qua vermogen (300 kW) gelijkwaardig is aan de iX xDrive45. De Mercedes-Benz EQC 400 blijft met 300 kW ook in deze range. Echter, de iX M70 xDrive springt er met zijn 485 kW echt uit. De sportieve rijder komt hiermee ruimschoots aan zijn trekken.
BMW iX is een kilometervreter met een groen hart
Niet alleen het vermogen is toegenomen, ook de actieradius heeft een flinke boost gekregen. De iX xDrive60 heeft nu een WLTP-bereik tot 701 kilometer, waarmee hij de e-tron 55 (436 km) en de EQC 400 (417 km) ver achter zich laat. Deze indrukwekkende prestatie is te danken aan een combinatie van factoren: een grotere accucapaciteit (tot 109,1 kWh), een verbeterde aandrijflijnefficiëntie en slimme software zoals adaptieve recuperatie en de Max Range-modus.
BMW zet hiermee nog geen nieuwe standaard in het segment, maar op lange ritten hoef je je met deze auto zeker geen zorgen meer te maken over een lege accu. De iX bewijst hiermee dat elektrisch rijden ook voor lange afstanden een realistische optie is geworden.
Subtiele designwijzigingen BMW iX met impact
De facelift van de iX is niet alleen onderhuids. BMW heeft ook het design subtiel aangescherpt. De nieren zijn hertekend en optioneel verkrijgbaar met de opvallende Iconic Glow-verlichting. De koplampen zijn slanker geworden en de bumpers zijn voorzien van grotere luchtinlaten. Deze wijzigingen geven de iX een moderne en dynamische uitstraling, zonder afbreuk te doen aan zijn karakteristieke design.
Naast de esthetische verbeteringen dragen de designwijzigingen ook bij aan een verbeterde aerodynamica. Dit speelt een belangrijke rol in het verlagen van het energieverbruik en het maximaliseren van het bereik.
Rijhulpsystemen en connectiviteit van topniveau
BMW heeft de iX ook uitgerust met de nieuwste generatie rijhulpsystemen. De Highway Assistant maakt handsfree rijden mogelijk tot 130 km/u, terwijl de Active Lane Change Assistant het wisselen van rijstrook vergemakkelijkt met een simpele oogbeweging. Het parkeren wordt kinderspel dankzij de Parking Assistant Professional, die de auto zelfstandig in en uit parkeervakken kan manoeuvreren.
Ook op het gebied van connectiviteit scoort de iX hoog. Het nieuwe BMW Operating System 8.5 biedt een intuïtieve gebruikersinterface met snelle menu’s en uitgebreide spraakbediening. De integratie met smartphones is naadloos en er zijn tal van online diensten beschikbaar, zoals real-time verkeersinformatie en streaming diensten.
Nog meer aandacht voor duurzaamheid
BMW heeft bij de ontwikkeling van de iX veel aandacht besteed aan duurzaamheid. De auto wordt geproduceerd met 100% hernieuwbare energie en er wordt gebruik gemaakt van gerecyclede materialen. Ook de accu’s worden gerecycled aan het einde van hun levensduur.
Prijzen vernieuwde BMW iX
De iX is natuurlijk geen budgetvriendelijke auto. De prijzen beginnen bij €87.118 voor de iX xDrive45. Daarmee bevindt hij zich uiteraard in het hogere segment, net zoals bijvoorbeeld de Mercedexs EQE SUV.
De BMW iX facelift is meer dan alleen een cosmetische update. Met zijn verbeterde prestaties, grotere bereik en geavanceerde technologie is de iX een serieuze concurrent voor de Audi e-tron en de Mercedes-Benz EQC. De iX biedt een unieke combinatie van sportief rijden, comfort en duurzaamheid. Of hij de strijd om de koppositie in het premium elektrische SUV-segment kan winnen, zal de toekomst uitwijzen. Maar één ding is zeker: de iX is een elektrische auto om rekening mee te houden.