De Renault Kangoo is de meest verkochte elektrische bestelbus in Europa. Het is daarom ook hoog tijd om dit model een frisse update te geven. Met een marktaandeel van ongeveer 20% in het commerciële EV-segment moet de Kangoo nog wel zijn mannetje kunnen staan. Het is niet vreemd dat de Fransozen er nu voor hebben gekozen om deze bestseller een flinke update mee te geven.
Sterk verbeterde Kangoo
In de basis is de bestaande elektrische Kangoo al gewoon goed te noemen. Volgens Renault kon er echter nog wel het nodige verbeterd worden. Vooral onderhuids zijn er aanpassingen gedaan om de bestelbus weer helemaal up-to-date te krijgen. De belangrijke update zit hem in het accupakket. Het accupakket is nu gegroeid naar 45 kWh (in plaats van 33 kWh). Volgens Renault moet de elektrische Kangoo hierdoor een actieradius kunnen behalen van 300 kilometer.
De elektromotor zal een 90 Kw sterke variant worden die de voorwielen zal aandrijven. Deze kan aangestuurd worden door een zestal nieuwe rijmodi, waaronder drie regeneratieve reminstellingen:
- Zeilen (displayverlichting B1): beperkte regeneratieve modus, geschikt voor het rijden op snelwegen en snelle rijstroken
- Aandrijving (B2): standaard regeneratieve modus voor veelzijdig gebruik met een ICE-motorgevoel wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt
- Rem (B3): maximale regeneratieve modus voor gebruik in files en op bergwegen.
Voor het opladen had Renault drie opties voor ogen: standaard 11 kW, driefasige lader of een optionele versie van 22 kW. Er is ook een optionele DC-laadoptie met een maximaal vermogen van 80 kW. Volgens Renault zal het DC-laden goed genoeg zijn om 170 km bereik in 30 minuten aan te vullen – dat is ongeveer 56% van de batterijcapaciteit.
Als klap op de vuurpijl wordt de vernieuwde Kangoo voorzien van de nieuwste generatie ADAS, inclusief Adaptive Cruise Control met Stop & Go en de Motorway and Trafic Companion die de eerste stap markeert naar autonoom rijden.
Warmtepomp
Er zit een warmtepomp in de Renault Kangoo Van E-TECH Electric, evenals belangrijke winteropties zoals een verwarmde voorruit, voorstoelen en stuur.
“Om in alle seizoenen hetzelfde bereik te garanderen, is het geheel nieuwe Kangoo Van E-TECH Electric airconditioningsysteem uitgerust met een warmtepomp. In combinatie met de 22kW-lader wordt warmte uit de lucht rond het voertuig gehaald om de passagier te verwarmen zonder een elektrische weerstand te gebruiken die energie verbruikt. De warmtepomp presteert het best bij een omgevingstemperatuur tussen -15°C en +15°C, een veelvoorkomend bereik voor de koude seizoenen in de meeste Europese landen.”
Verschillende versies
De vernieuwde Kangoo zal wederom in verschillende versies in de prijslijst opgenomen worden. Hierbij is er keuze uit een korte en een lange versie van de bestelbus. De korte versie biedt een laandruimte van 3,9 m3 en 600 kg laadvermogen. Bij de lange versie wordt dit verder opgeschroefd naar 4,9 m3 en 800 kg laadvermogen. In beide gevallen ligt het maximale trekvermogen op 1.500 kilo.
Voor de toegang naar de laadruimte is er voldoende ruimte aanwezig. Renault is zelfs dermate trots op hun vinding dat het een leuke naam heeft gegeven. Onder de naam ‘Open Sesame by Renault’ beschikt de Kangoo de breedste zijopening op de markt.
Beschikbaarheid en prijzen
Vooralsnog heeft Renault nog geen prijzen kenbaar gemaakt van deze vernieuwde Kangoo. Het is wel duidelijk dat in het voorjaar van 2022 de elektrische bestelbus bij de dealer zal staan. Vlak voor zijn marktintroductie zal de Nederlandse importeur de prijzen ongetwijfeld delen. Je mag verwachten dat de prijzen iets zullen stijgen, mede door het grotere accupakket.