Nadat we eerder deze maand al wat teasers te zien kregen, onthulde Volkswagen zijn langverwachte elektrische topmodel, de ID.7 sedan, met een focus op comfort en actieradius. De nieuwe, efficiëntere aandrijflijn en de grote accucapaciteit maken van de Volkswagen ID.7 een interessante keuze voor milieubewuste kilometervreters.
Gebalanceerde prestaties en grote actieradius
De ID.7 Pro S biedt een actieradius van 700 kilometer, die mogelijk wordt gemaakt ondersteund door de recent in productie genomen, efficiëntere APP550 aandrijving voor het MEB-platform. Ook heeft de VW ID.7 de grootste accu die Volkswagen tot nu toe gebruikte. De netto capaciteit bedraagt maar liefst 86 kWh. In combinatie met de goede aerodynamica – de cW-waarde bedraagt ongeveer 0,23 – zorgen die samen voor de actieradius, waarmee Volkswagen waarschijnlijk heel wat kopers over de streep zal kunnen trekken.
Volkswagen ID.7 krijgt de nieuwe AP550 aandrijflijn
De ID.7 wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde 210 kW synchrone elektromotor met 550 Nm koppel. Het systeem bestaat uit een elektromotor, een 2-traps 1-versnellingsbak en een puls-omvormer. Nieuwe technologieën, zoals sterkere permanente magneten, een verbeterde stator en een gecombineerd olie- en waterkoelsysteem, dragen volgens Volkswagen bij aan een stabiele thermische performance en betere prestaties.
Snelladen tot 200 kW
De ID.7 is verkrijgbaar in twee versies met verschillende laadsnelheden. De 400V-techniek van het MEB-platform heeft uiteraard zijn beperkingen maar Volkswagen weet er toch een heel behoorlijke laadsnelheid uit te halen. De ‘Pro’ kan tot 170 kW in DC laden terwijl de ‘Pro S’ zelfs een snelheid van maximaal 200 kW haalt. Volkswagen maakt gebruik van een nieuw thermomanagementsysteem dat de accu voorafgaand aan het snelladen kan conditioneren. Dat gaat automatisch als je gebruik maakt van actieve routebegeleiding naar een laadstation.
Ruimte, functionaliteit en moderne technologie voor een aangename rijervaring
De wielbasis van de Volkswagen ID. 7 bedraagt maar liefst 2,97 meter, wat zorgt voor een ruim interieur en een comfortabel rijgedrag op lange afstanden. Er is voldoende beenruimte voor de passagiers achterin en aan de ruimte in de kofferbak zal ook niet veel mankeren.
Optioneel kun je ook nog kiezen adaptieve stoel-Climatronic, een massagefunctie en een extra geavanceerde klimaatregeling. De ID.7 biedt verder een verbeterd infotainmentsysteem, een spraakassistent met de naam IDA en een “Smart Glas” panoramisch dak.
Geavanceerde assistentiesystemen
De ID.7 biedt een opgeruimd, nog net geen ‘minimalistisch’ interieur en geavanceerde technologieën, zoals een parkeerassistent met geheugenfunctie, een Augmented Reality Head-up Display en de Travel Assist die bij snelheden boven 90 km/u de dwars- en lengtegeleiding overneemt en geassisteerde rijstrookwisselingen mogelijk maakt. Het systeem kan ook snelheidslimieten en andere verkeersinformatie integreren in de assistentie en voorspellend rijden mogelijk maken.
Volkswagen ID.7 wordt wereldwijd aangeboden
De Volkswagen ID.7 wordt komend najaar in Europa gelanceerd, eerst als ID.7 Pro met de 77 kWh-accu. De ID.7 Pro S met het grote 86 kWh accupakket volgt later. De productie van de ID.7 start in de zomer in Emden voor Europa en Noord-Amerika, gevolgd door China. Daar zal de ID.7 lokaal worden geproduceerd en gedistribueerd door Volkswagen’s joint ventures.