De IAA in München heeft zijn deuren geopend en dat betekent dat fabrikanten weer hun eerste concepten aan het publiek tonen. Volkswagen heeft voor deze gelegenheid gekozen voor de ID Life. De volledig elektrische crossover zal net iets compacter worden dan wat wij nu gewend zijn van de ID3.
MEB Short
Sinds geruime tijd maakt Volkswagen gebruik van hun MEB-platform. Binnen de Volkswagen-merken zien wij inmiddels meerdere modellen op dit platform opgebouwd zijn. Denk hierbij dus niet enkel aan de eigen modellen van Volkswagen, maar ook aan Skoda en Seat.
Voor het speciale kortere crossover-segment heeft Volkswagen hun platform aangepast. Onder de toepasselijke naam MEB Short zal de recent getoonde UrbanRebel Concept van Seat ook gebruik maken van dit platform. De ID Life zal geen uitzondering zijn op het verhaal en zal hetzelfde platform delen. Alhoewel Volkswagen zelf nog geen afmetingen deelt over hun nieuwe ID Life, weten wij dat de UrbanRebel Concept ongeveer 4 meter lang zal zijn. Wij gaan er gemakshalve van uit dat de compacte crossover bij Volkswagen een vrijwel gelijke afmeting heeft.
Ruime actieradius
Op de eerste schetsen is duidelijk te zijn dat Volkswagen niet kiest voor de opvallende lijnen die je juist wel weer bij de UrbanRebel Concept ziet. Daarentegen lijkt de ID Life al een stukje volwassener te zijn. De ID2 (zoals hij vermoedelijk gaat heten) heeft op de vooras een 234 pk sterke elektromotor. Daarmee sprint de auto op papier in 6,9 seconden naar 100 km/h. Aan de elektromotor is een 57 kWh accupakket gekoppeld en dit zorgt voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer.
In vergelijking met andere modellen in dit segment is dit prima te noemen. De actieradius is op dit moment nog wel een schatting. In de aandrijving kan daarnaast nog het nodige wijzigen en hier moeten wij dan ook zeker rekening mee houden.
ID Life voor de jonge generatie
Met de nieuwe ID Life wil Volkswagen het vooral mikken op de jonge generatie. Het is juist rondom deze doelgroep waar de nodige voor zijn toegevoegd. Denk hierbij aan een afneembaar dakje om zo het cabriogevoel te krijgen. Dankzij een projector en een uit het dashboard te schuiven scherm ook als bioscoop of gamecentrum is te gebruiken. Dit laatste is natuurlijk wel een leuke gimmick, maar vermoedelijk zal deze het eindstadium van productie niet halen.
De hippe generatie is ook erg milieubewust bezig. Dit is exact wat er nu met de ID Life ook is gebeurd. Zo is het interieur deels opgetrokken uit gerecyclede PET-flessen en is de lak gewonnen uit houtsnippers. Voor nu zijn het wel leuke zaken, maar in de praktijk halen deze zaken vaak de productiestadium niet. Wij nemen dit dus nog met een korreltje zout.
Prijs en beschikbaarheid
Wij zullen nog even geduld moeten hebben voor de nieuwe ID Life (of ID2). Het model moet ergens in 2025 op de markt komen. Hij zal wel interessant geprijsd zijn, want de verwachting is dat de adviesprijs ergens tussen de € 20.000,- en € 25.000,- zal zitten. Met deze prijsstelling maakt Volkswagen het elektrisch rijden wel heel interessant.