Volvo was een van de eerste fabrikanten die hun elektrificatieplannen kenbaar maakte. Met het doel om in 2030 enkel elektrische auto’s te produceren hebben de Zweden vandaag een belangrijke onthulling gedaan. De EX90 heeft zijn intrede gemaakt. Het model moet de uiterst succesvolle XC90 opvolgen. De verwachtingen zijn hooggespannen en kan deze elektrische variant het doel bereiken?
Volvo EX90 blijft herkenbaar
Zoals gezegd heeft de nieuwe EX90 een belangrijke missie. Het moet minstens net zo populair worden als de XC90. Het is een zware taak voor een elektrische SUV van dit kaliber, maar niet onhaalbaar.
Een belangrijk aspect bij de opvolging is dat de nieuwe EX90 qua rijeigenschappen en kwaliteit zijn voorganger evenaart of zelfs verbeterd. Uiteraard heeft het design ook een opfrisbeurt gekregen, maar in grote lijnen herkennen wij nog steeds de befaamde voorganger van de nieuwkomer. De herkenbare lijnenspel is een belangrijke troef voor Volvo om de bestaande klantenkring warm te kunnen laten lopen voor de stekker.
Aan de voorkant besloot Volvo om niet eens de moeite te nemen met een nepgrille, maar om het gebied zo eenvoudig mogelijk te laten, met het bedrijfslogo trots in het midden. Minimalisme doordringt het hele ontwerp, maar de koplampen zien er speciaal uit. Juist deze koplampen hebben van extra aandacht kunnen genieten al blijft verdere uitleg nog even weg.
Van achteren is de EX90 onmiskenbaar een Volvo, met de bekende lichtsignatuur. Interessant is dat de verticale lichtsecties niet langer verbonden zijn met het onderste deel, wat een lichte afwijking markeert van het uiterlijk dat vrijwel alle Volvo’s het afgelopen decennium hebben gehad.
De herkenbare lijnen zijn ook in het interieur direct zichtbaar. Zonder dat je weet dat het om een Volvo gaat, zal ook een buitenstaander het merk raden. Het minimalistische design doet dus eer aan de nieuwe generatie Volvo, en dus ook deze EX90. Het middelpunt is het 14,5-inch infotainmentdisplay in portretstijl, waarop alle functies van het voertuig zijn geconcentreerd. Wie goed kijkt ziet overigens gelijkenissen met de huidige Polestar 3.
De eerste details
Volvo deelde niet al te veel technische details met betrekking tot batterijtechnologie, capaciteit, actieradius en prestaties. Het zal wel beschikken over enkele van ’s werelds meest geavanceerde rijhulp- en veiligheidshulpmiddelen, het Plug and Charge-systeem en een geavanceerde mobiele app waarmee de gebruiker meer instellingen kan bewerken dan ooit tevoren.
De elektrische SUV is in totaal 5,04 meter lang. Dit is ruim 9 centimeter langer dan wat wij nu gewend zijn van de huidige XC90. De Polestar 3, die op hetzelfde SPA2-platform is opgebouwd, is juist weer 14 centimeter korter. Om nogmaals te benadrukken hoe groot de EX90 is kunnen wij melden dat hij 13 centimeter hoger is in vergelijking met de Polestar 3. Met reden kunnen wij dus stellen dat het om een serieus grote SUV gaat.
Gezien de enorme grootte kun je ook behoorlijk wat bagage kwijt. Achter de derde zitrij kun je 310 liter kwijt, maar gooi je de twee achterste stoelen plat, dan neemt de bagageruimte toe tot 655 liter. De EX90 beschikt ook nog eens over een frunk. Hier kun je nog eens 37 liter kwijt, maar in de praktijk is deze ruimte juist gereserveerd voor bijvoorbeeld de laadkabel.
De EX90 beschikt ook over bidirectioneel opladen, wat in feite betekent dat u het voertuig kunt gebruiken om apparaten en zelfs uw huis van stroom te voorzien. De fabrikant merkt op dat het deze functie niet in alle markten zal aanbieden, maar we gaan ervan uit dat Europa de mogelijkheid ook zal krijgen. De EX90 heeft ook 5G-internetmogelijkheden, waardoor het infotainment soepel verloopt en er vloeiend uitziet, waardoor vrijwel onmiddellijke streaming mogelijk is waar 5G beschikbaar is.
Aandrijving
De Volvo EX90 zal geleverd worden met een 111 kWh-accupakket. Het is inderdaad hetzelfde accupakket wat wij al uit de Polestar 3 kennen. Je kunt kiezen uit een tweetal aandrijfvarianten.
De vooralsnog krachtigste motorversie heet Twin Motor Performance. Zoals de naam doet vermoeden is de SUV dan uitgerust met een tweetal elektromotoren die samen 517 pk sterk zijn. De actieradius van deze topversie bedraagt tot 590 kilometer. De sprint van 0 naar 100 km/h duurt 4,9 seconde.
De tweede versie heet simpelweg Twin Motor. Met deze configuratie heb je nog steeds een respectabele 408 pk tot je beschikking. De sprint naar 100 km/h duurt hierdoor wel een seconde langer, maar heel gek is dat ook weer niet.
Veiligheid staat voorop
Veiligheid is altijd een belangrijk speerpunt geweest bij Volvo. Bij de elektrische generatie is dat niet anders en lijkt men de lat verder te willen leggen. De Volvo EX90 houdt met 16 ultrasone sensoren, acht camera’s, vijf radarsystemen én een LiDAR-module de situatie buiten constant in de gaten. Dankzij al deze hulpsystemen kan de SUV objecten op honderden meters afstand al detecteren en anticiperen.
Binnenin houdt de EX90 ook een oogje in het zeil. Zo is men in staat om de concentratie van de ogen van de bestuurder te meten. Wie afgeleid is, kan een zachte duw in de stoel verwachten. Als daar daar niet op gereageerd wordt, dan zet de EX90 zich aan de kant en schakelt de auto hulp in. De hulpdiensten kunnen er dan altijd bij komen, want de auto kan niet op slot zolang er nog mensen of dieren in de SUV zitten.
Prijzen
De Volvo EX90 zal geen goedkope SUV zijn, maar eigenlijk waren wij dit al wel gewend met de XC90. De vanafprijs van het instapmodel bedraagt € 102.495,=. Voor € 5.000,= meer kun je in de Performance-versie stappen.
Op de website van Volvo kan de EX90 al samengesteld worden en besteld worden. Vooralsnog heb je enkel de keuze uit de Ultra-uitvoering. In een later stadium zullen er ook andere uitvoering toegevoegd worden. Deze zullen mogelijk ook wat goedkoper zijn, al is dat bij deze SUV uiteraard een rekbaar begrip. De eerste leveringen zullen pas in 2023 plaatsvinden.
Denk jij dat de nieuwe EX90 de verwachting waar kan maken? Wij zijn benieuwd naar jullie reacties!