Ook voor elektrische auto’s wordt steeds vaker naar investeringsmethodes als crowdfunding gekeken om ze te kunnen ontwikkelen. De meest recente fabrikant die dze stap wil gaan zetten komt uit Zweden. Daar wil men de Uniti op de weg zien te krijgen met behulp financiële steun van het grote publiek.
Tweede poging
Het is goed mogelijk dat het verhaal van Uniti bekend in de oren klinkt. Het is namelijk de tweede keer dat crowdfunding wordt aangewend om de auto te kunnen ontwikkelen. In 2016 werd ook al bijna anderhalfmiljoen euro opgehaald door het bedrijf. Het verschil is echter dat het bedrijf dit keer zelf de host van de crowdfundingcampagne is en dus geen gebruikmaakt van de bekende platforms voor deze investeringsvorm. Dat deed het eerder juist wel.
Goed op gang
De campagne is in korte tijd al flink op gang gekomen. het bedrijf heeft al bijna twee miljoen binnengehaald dankzij bijna duizend investeerders uit maar liefst 37 verschillende landen. Het geld dat bij de investeerders wordt opgehaald wordt samengevoegd met het vermogen dat wordt opgehaald bij professionele investeerders bij een investeringsronde in het eerste kwartaal van 2018. Een grote hoeveelheid geld uit de crowdfundingcampagne kan als een vliegwiel werken wanneer bij de grote investeerders wordt aangekopt. Dat is de gedachte die leeft bij de makers van de Uniti. Om die reden wil het veel aandacht voor de auto genereren.
Het model
De auto komt voor een groot deel uit de kokers van de ontwerpers van Williams Advanced Engineering. Kenners kunnen deze groep ontwerpers mogelijk kennen van het formule 1-team van Williams. Daarnaast is een groep Scandinaviërs betrokken bij het project. Daaruit is een klein stadsmodel elektrische auto voortgekomen. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de auto als tweezitter en als vierzitter op de markt zal komen. De auto zo zo rond de twintigduizend euro moeten gaan kosten wanneer hij daadwerkelijk wordt aangeboden door Uniti.